söndag 6 oktober 2024

Fackbokens kris





Fackbokens kris är ett faktum. Men vad handlar den ytterst om? Läs min take i Sydsvenskan! (öppen artikel)


Samtidigt finns det böcker som läses. Frivilligt och från pärm till pärm. Om en sån genre handlar min nya ljudessä i Bildningspodden. Finns där poddar finns eller kan läsas här




Men hur har det då sett ut historiskt på bokmarknaden? Här vill jag rekommendera John B. Thompsons "Merchants of Culture" som ger en initierad skildring av vad som hänt från efterkrigstiden till ca 2010. En lärdom jag tog med mig var att de stora omvälvningar vi ser nu har föregåtts av många lika stora, exempelvis de stora bokhandelskedjornas framväxt, agenternas intåg och när böcker började säljas i varuhus. Boken handlar om USA och Storbritannien så många skillnader mot Sverige, men också tydligt att vad som hänt där fått efterskalv här.



Har tipsat om Förlagspodden tidigare men gör det igen. Intresserar man sig för de här frågorna är den ett måste. Nytt avsnitt varje måndag morgon!


Vidare bloggläsning





----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap!  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar