tisdag 11 juni 2024

Sommarläsning

 


För många akademiker världen över är sommaren en tid av arbete. Ostörda av studenter, kollegor och möten så sätter de sig disciplinerat framför datorn och skriver klart sina böcker och artiklar. ”Om det inte vore för sommaren”, sa en senior kollega för ett tag sen, ”så skulle jag aldrig få ur mig någonting av värde”.

Själv har jag en helt annan sorts somrar. Med tre barn i åldrarna 4 till 11, varav ett med särskilda behov, så upptar familjelivet all min tid och energi. Saker behöver hända. Markservicen måste skötas. Och handen på hjärtat har jag i regel varken forskar- eller skrivlust så här års. Jag är intellektuellt slut. Vill inte skapa eller prestera någonting.

Däremot läser jag gärna böcker. Och helst sådana som ligger långt bort från mitt eget liv. Jag vill läsa romaner, biografier och memoarer som öppnar nya världar. En och annan business-bok brukar också slinka med. Och gärna någon riktigt bra sportbok, som förra årets toppläsning ”Friday Night Lights”.

Var jag hittar tiden att läsa? I huvudsak tidiga morgnar och sena kvällar. Då och då i mellanrum som uppstår när alla barn är trötta efter bad och lek och vilar med sina plattor. Totalt blir det kanske en timme eller två om dagen. Mer om någonting verkligen griper tag. För det är ju så med riktigt bra böcker. Man vill vara i dem.

Så min fråga till er i detta terminens sista blogginlägg är självklar. Vad ska ni läsa i sommar? Vilka böcker vill ni tipsa mig och andra bloggläsare om? Jag vill veta!


 ----------------------------------------------

Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 



8 kommentarer:

  1. Jag ska läsa ”Vem dödade min fotboll” av Simon Bank och ”Blood in the Machine” av Briant Merchant, om ludditerna. Sen hoppas jag få till nån roman också, det är mysigt att sugas in i.

    SvaraRadera
  2. Under våren har jag läst Peter Englunds fem "Stridens Skönhet och Sorg" 1914-1918 och blivit försjunken i personöden och historia från tidigt 1900-tal, en era som bär vissa likheter med nutiden.

    Det har lett till att jag köpt tre böcker av Barbara Tuchman som berör samma tid: "Guns of August", "The Zimmermann Telegram" och "The Proud Tower." Har börjat att läsa den förstnämnda och efter tre kapitel har den potential att bli en bra läsupplevelserna!

    Emellanåt slinker jag mellan med någon novell av Roald Dahl, helst de from samlingen "Tales of The Unexpected."

    SvaraRadera
  3. Jag vill läsa Julian Barnes Tidens larm och Ebba-Witt Brattströms nya Harry- och Moa-biografi.

    SvaraRadera
  4. The Once and Future King series by T. H. White, and Earthsea series by Ursula Le Guin. Both could be interesting for your eldest too.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks Noam! I love the Earthsea series - will try to introduce it :) And will look into the White series - thanks!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.