måndag 30 september 2024

Fem läs- och lyssningstips (september 2024)

 


#1 

Hur tänker och agerar professionella pokerspelare? Och varför ska man bry sig om det? Ni som följt bloggen ett tag vet förstås att det finns mängder av anledningar till detta. Men om ni vill dyka djupare så är Nate Silvers nya bok "On the Edge" – särskilt första halvan – mycket läs- och tänkvärd. 



#2

Känns det väl mastigt att kasta sig över en hel bok? Då kan jag rekommendera podcasten som Nate Silver har tillsammans med Maria Konnikova. Många intressanta avsnitt, men det jag tycker ni ska börja med är intervjun med manusförfattaren Brian Koppelman (Rounders med mera) om att hantera risk i en kreativ karriär (#18).


#3
Humtanks tioårsjubileum firades med en idéskrift och jag vill från den särskilt rekommendera Urban Lundbergs text '"Excellent abroad" – intellektuella på hemmaplan" (s. 83–94). Hela skriften finns här.




#4

I förra veckan lanserade Cal Newport ett nytt inslag av sin podcast: "In-depth", dvs långa intervjuer med intressanta människor. Först ut är en riktigt bra intervju med Ryan Holiday om hur han skapat sin författarkarriär och plattform. Lyssna här! 



#5
Och på tal om det här med podcasts. Hur får man vara med i sådana? Och vad ska man tänka på? Här har jag haft stor glädje av Michelle Glogovacs "How to get on podcasts". Konkret och matnyttig!



----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar