onsdag 27 mars 2024

Fem läs- och lyssningstips (mars 2024)

 


#1

I stora som små organisationer är det vanligt att nya saker införs. Det är betydligt ovanligare att saker plockas bort. Men i Helsingborgs stad pågår experiment med att temporärt sluta göra saker och sedan utvärdera resultatet. Susanne Nyström skrev klokt om detta i DN. Inspirerande!



#2

Vad är stofilt skrivande? Och hur undviker man det? Träffsäker krönika i Curie av Tryggve Nevéus.




#3 

Via alltid intressanta Förlagspodden fick jag tips om den här bladvändaren, skriven från toppen av den amerikanska förlagsindustrin. Välskriven, witty och vilka anekdoter!



#4

Sedan ett tid tillbaka gör Tim Ferriss ibland "walk and talk"-podcasts. Jag är ett fan av detta lite kortare format, särskilt när Seth Godin är med (episod #728). Lyssna till exempel här.




#5

Jag hade höga förväntningar på Cal Newports senaste bok och tyvärr levde den inte riktigt upp till dem. Men ändå. Det är en bok väl värd att läsa!


----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar