tisdag 2 april 2024

Ta dig tid att stanna upp




Hur ligger du till med din terminsplan? Ligger du i fas, före eller efter?

Den här typen av frågor kan framkalla obehag och skamkänslor. För det vanliga, så här mitt i vårterminen, är att man känner att man ligger efter. Visst, ansökningarna fick man till slut in och undervisningen har tuggat på. Men kanske skedde detta på bekostnad av forskningsartiklar och bokmanus? Och kanske hände någonting – sjukdom, en rolig förfrågan, ett par plikt-uttryckningar – som skakade om allting?

Ja, jag vet förstås inte vad som hänt hos dig. Men jag skulle gissa på att allt inte har gått enligt plan. För verkligheten är komplicerad och oberäknelig. Därför måste realistiska planer innehålla gått om luft och kontinuerligt ses över.

Veckan efter påsk är en utmärkt tid för detta. Det är fortfarande långt kvar till midsommar, så man kan få gjort en hel del. Men det är också uppenbart att allt inte kan hinnas med. Några saker som såg realistiska ut i januari ser kanske hopplöst ogenomförbara ut nu. Och i sådana fall är det bättre att inse detta och ta konsekvenserna än att naivt hoppas på att ”allt ska bli annorlunda” i april, maj och juni.

Bättre då att hoppa av, skjuta upp och ändra planerna. Det kommer en höst och ett nytt läsår. Allt måste inte ske nu.

Men hur ska man då gå till väga för att ändra planer? Vad finns det för metoder? 

Själv föredrar jag att avsätta en dag eller halvdag. Jag börjar då med ett vitt papper där jag skriver ned vad som hänt under de närmast föregående månaderna. Sedan läser jag igenom den planering som jag gjorde i januari. Harmonierar plan och utfall någorlunda? Om inte, varför? Var jag för optimistisk?

Därefter blickar jag framåt. Hur ser det ut fram till sommarsemestern? Vilka åtaganden har jag? Vad måste jag få gjort? Är det realistiskt eller inte?

En sådan här avstämning leder i regel till att saker justeras. Men framför allt leder det till klarhet om vad jag ska göra och i vilken ordning. Dessutom skaffar jag mig säkrare kunskap om hur mycket tid som faktiskt står till mitt förfogande framöver. Genom att ha koll på detta får jag verktyg för att hantera de saker som – ofrånkomligen! – kommer att dyka upp.

Det gäller att ha luft i kalendern för att kunna hantera detta.

Värt att påminna sig om är också att tiden fram till midsommar inte är fullt så lång som man kan tro. För våren har till skillnad från hösten många röda dagar och klämdagar. Det gäller att ha koll på det. Annars kommer man få det tight.

Men om det nu är så tight. Har man verkligen tid att avsätta en massa tid för att reflektera och planera? Är det inte bättre att bara jobba på?

Kanske det. Jag kan inte tala för dig. Men för egen del klarar jag mig inte utan det. Få saker är så värdefulla på sikt som att ta sig tid att stanna upp.


*




Och på tal om att stanna upp och ta sig tid. Just nu säljs "Ta din tid" billigt på Adlibris. Passa på vetja!

----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar