Den plats där jag insåg att jag ville bli historiker var specialläsesalen
på Universitetsbiblioteket i Lund. Jag kom dit första gången hösten 2005 när jag skulle skriva
kandidatuppsats. Det material som jag hade beställt fram var tryckta
likpredikningar från 1600-talet. I dessa fanns så kallade ”personalier”, en
litterär genre som kan liknas vid vår tids nekrologer. Genom att analysera
livsberättelserna och de karaktärsdrag som lyftes fram gick det att säga mycket
om tidens ideal.
Texterna var tryckta på frakturstil. Till en början kunde
jag inte tyda dem. Det var bara tecken och trycksvärta. Min handledare hade
sagt att stilen var ganska enkel att läsa, men så kändes det inte. Det gick
långsamt, långsamt och mycket gick mig förbi. Men så en dag lossnade det. Plötsligt
kunde jag läsa obehindrat!
Läsningen var också någonting högst fysiskt. Jag bläddrade i tunna häften,
tryckta för bortåt 400 år sedan. Där fanns spår av människor som en gång levt,
tänkt och känt – precis som jag. Deras omständigheter var såklart enormt annorlunda,
men där fanns också saker att känna igen sig i, saker som var sig likt.
När jag ett par år senare skrev min magisteruppsats
återvände jag till specialläsesalen. Då hade jag förstått att doktorand var
någonting man kunde bli och att en riktigt bra uppsats var biljetten in. Jag
tog sats och gjorde ett försök som bar.
För ett par veckor sedan var jag än en gång tillbaka i
specialläsesalen. Den här gången läste jag affärstidningar från 1980-talet, mer
bestämt den regionala uppstickaren ”Sydsvenska affärer”. Det är inte lika
svindlande tidsavstånd som när jag var student. Men å andra sidan har jag
större kunskaper, mer erfarenhet och fler insikter om vad som kan göras med
materialet. Och det är inget snack om att 1980-talet är historia!
Samtidigt är det – till skillnad från 1600-talets likpredikningar
– en historia som uppenbart står i kontakt med vår samtid och mitt eget liv. Det
som hände då har format den värld jag levt och lever i, på samma sätt som vissa initativ som tas i dag kommer påverka 2060-talet på djupet. Självklart kan man dra sådana längre linjer också
från 1600-talet, men det rör sig på en annan nivå.
Och personligen tycker jag det finns starkare argument till varför historiker ska ägna sig åt att studera mer avlägsna tidsperioder än att söka förklara samtiden. Exempelvis värdet av att lära känna någonting genuint annorlunda eller de existentiella dimensionerna som det öppnar upp kring hur det varit att vara människa.
Därtill har nyfikenhetsdrivet
kunskapssökande också ett egenvärde. Det är samhällsnyttigt att komma ihåg det.
Likväl. Som enskild forskare kan man inte göra allt. I
synnerhet inte samtidigt. Och att som historiker rota runt i 1980-talets värld innebär
– faktiskt – också en känsla av att ”vara först”. För jag är så pass välsocialiserad
i forskarsamhället att jag vet att en del av det material som jag tittar på,
det har ingen annan tittat på sedan det deponerades. Och kanske kommer aldrig
någon titta på det igen. Vem bryr sig om ett halvlyckat försök att skapa en
sydsvensk affärstidning? Är inte livet för kort?
Ptja, det kan man fundera över. Men har man förmånen att vara historiker är man i sin fulla rätt att lägga tvivlen åt sidan och gå upp i det förflutna. Det är en del av jobbet!
Ja, historien ger oss ett slags upplevelser av annorlundahet (och likhet och identifikation!). Jag kan också tycka att det inte alltid finns ett linjärt samband mellan tidsavstånd och annorlundahet; ibland slås jag av hur delar av sextonhundratalet till viss del känns igen från vår egen tid, medan, säg, vissa delar av efterkrigstiden känns "avlägsen".
SvaraRaderaSant! Kan verkligen hålla med om att vissa förhållandevis närliggande tider kan kännas otroligt avlägsna. Möjligen spelar ens eget åldrande också in, typ att tider som man själv upplevt kan få en särskild karaktär (både vad gäller känslor av närhet och distans).
SvaraRadera