måndag 20 november 2023

Ta din tid är här!


I dag släpps "Ta din tid: Gör mindre men bättre"! Från och med nu går den att hitta i bokaffärer eller klicka hem på Adlibris eller Bokus. Den anspänning som jag skrev om i förra veckan är knappast borta, men den har börjat överskuggas av en annan känsla: förväntan.

Just nu sitter jag på ett morgontåg upp till Stockholm. Framför mig har jag några ovanliga dagar. Jag ska vara slutseminarieopponent, ha två boksamtal, spela in pod och vara med i Nyhetsmorgon.

När jag rullar hem till Lund på onsdag kommer allt detta ligga bakom mig. Och förhoppningsvis kommer en del människor ha köpt, beställt och börjat läsa i boken. Det känns stort!

Samtidigt ska man som alltid akta sig noga för att bygga upp några större förväntningar. De lyckligaste författarna är – som Seth Godin skriver – de som inte förväntar sig något. Visst kan roliga och positiva saker hända, men mentalt bör allt sådant ses som en bonus. Den huvudsakliga glädjen bör man söka någon annanstans: i den kreativa processen.

Trogna bloggläsare vet att detta förhållningssätt är detsamma som seriösa poker- eller magicspelare behöver utveckla för att nå spelvärldens högsta höjder. Fokus ska ligga på att fatta bra beslut, sätta sig i gynnsamma situationer, lära nytt och tänja gränserna för vad man klarar av. Huruvida någon ser en, ger applåder eller belönar dig är oväsentligt. Processen är allt. Resultaten är en bieffekt. 

I praktiken är förstås få människor förmögna att verkligen känna och leva så här. Även erfarna spelare har känslor. Även luttrade veteraner tycker om att vinna. Likväl kan man vara mer eller mindre process- respektive resultatinriktad. Och man kan över tid förändra sina tankesätt. Ett mindset går att träna upp.

Med detta sagt så blev jag igår kväll otroligt glad när den första recensionen av ”Ta din tid” trillade in. Författad av ingen mindre än Bodil Jönsson, professor emerita i fysik och vars klassiska bok ”Tio tankar om tid” (1999), var en av de titlar som jag och Tobias Nielsén diskuterade i november förra året när vi började att bolla idéer och skissa på synopsis. Att få hennes läsning känns stort. Att få hennes uppskattning känns ännu större! Ja, det känns onekligen som att veckan har startat bra! 

De kommande dagarna blir det också lite events, två i Stockholm och två i Lund. Jag hoppas vi ses på något av dem! (se komplett lista här nedan). Dessutom kan ni redan nu lyssna på mig och Martin Degrell prata om boken i podden HT-samtal (finns där poddar finns, till exempel här).


20/11 Boksamtal i Gamla stans bokhandel med Tobias Nielsén. kl. 18.00–18.30 (länk till fb-evenemanget)
21/11 Boksamtal med Lisa Irenius. Kungsbrohuset, Kungsbron 13, kl. 8.15–9 (länk till anmälan)
24/11 Bokrelease på LUX i Lund. Panelsamtal med Niklas Altermark, Johanna Gustafsson Lundberg och Karolina Östbring. C: 126, kl. 13–15. (länk)
27/11 Boksamtal på Gleerups i Lund, kl. 18–19. (föranmäl krävs, länk här)



----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap!  


 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar