Historieskrivningen om detta skifte är förvisso omfattande. Många forskare, liksom centralt placerade politiska aktörer, har sökt bringa klarhet i vad som hände, varför det hände och vilka konsekvenser som det fick. Bara om löntagarfonderna finns det travar av böcker. Memoarlitteraturen är massiv.
Så varför en ny bok? Vad finns det mer att säga? En hel del skulle jag vilja påstå. För om man anlägger ett bredare kultur- eller samhällshistoriskt perspektiv så inser man snabbt att det är mycket som befunnit sig i döda vinkeln, så som kreditkort, konsulter, mäklare och kvinnoförbund. Men även några av periodens mest emblematiska fenomen – som SAF:s kampanj ”Satsa på dig själv” – har inte tidigare undersökts på djupet.
Samtidigt gör ”Marknadens tid” inga anspråk på att vara heltäckande, varken tematiskt eller kronologiskt. Vi redaktörer – Jenny Andersson, Nikolas Glover, Orsi Husz och jag – vill inte att den här boken ska sätta punkt för något utan att den ska öppna upp för nya frågor, tolkningar, studier och diskussioner. Det bästa som kan hända är att andra tar vid, fyller i, utmanar och bygger vidare.
Och detta är på gång! Det finns riktigt spännande avhandlingar vid horisonten, som Evelina Kallträsks om Ung företagsamhet och Liza Jakobssons om bostadsmarknadens omvandling. Liksom högintressanta postdoc-projekt som Charlotte Nilssons om den finansiella självhjälpslitteraturens långa historia.
De närmaste månaderna kommer det att bli en hel del evenemang och seminarier kring "Marknadens tid". Allt är inte på plats än, men ett datum är spikat: en bokrelease på Centrum för Näringslivshistoria i Stockholm på kvällen den 17 januari 2024. Varmt välkomna dit!
Därtill finns en stor potential i att framöver genomföra komparativa studier, inte minst på nordisk botten. För de nationella skillnaderna mellan Sverige och våra grannländer är stora. Men vad består de mer exakt i? Och varför har utvecklingen varit så olika? Ja, det återstår att utforska närmare. Och för att göra detta krävs en kritisk massa forskare som anlägger bredare kulturhistoriska perspektiv på förändringsprocessen, så som har skett i Storbritannien (se antologin ”A Neoliberal Age? Britain since the 1970s” som kom för något år sedan).
De närmaste månaderna kommer det att bli en hel del evenemang och seminarier kring "Marknadens tid". Allt är inte på plats än, men ett datum är spikat: en bokrelease på Centrum för Näringslivshistoria i Stockholm på kvällen den 17 januari 2024. Varmt välkomna dit!
Och om ni som jag helst läser pappersböcker och inte pdf:er – ja då finns "Marknadens tid" att köpa hos Adlibris eller Bokus. Passa på innan exemplaren tar slut! Och för er som vill titta och se först är det bara att klicka här och ladda ned boken!
*
Vidare bloggläsning:
"Vad är ett lyckat utfall för en akademisk text?"
----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar