tisdag 30 april 2024

Fem läs- och lyssningstips (april 2024)

 


#1

Utbrändhet förekommer i alla världar, också inom akademin. Och för att komma till rätta med problematiken gäller det att kunna tänka på flera nivåer samtidigt. Läs gärna Loleen Berdahls kloka inlägg: "How to think about burnout and academia"




#2

Går det att försörja sig på att skriva böcker? Hur då? Det är frågor som Jane Friedman är expert på. Hennes bok "The Business of Being a Writer" ger nyktra perspektiv och handfasta tips. Hennes hemsida har också mängder av bra och fritt tillgängliga resurser (länk här).






#3

På boktemat vill jag också passa på att tipsa om Förlagspodden som jag lärt mig mycket av det senaste året. Särskilt intressant för historiker är intervjuerna med diverse rävar i förlagsbranschen, men för egen del finner jag det minst lika intressant att höra hur tankarna går kring ljudböcker, strömningstjänster och AI-röster. 




#4

Vad är tur? Finns det ens? Och kan man få mer av det? Morgan Housel är bra som alltid i blogginlägget "Lucky vs Repeatable".





#5

Idag (30/4) är sista dagen som det är rejäl rea på "Ta din tid" hos Adlibris. Slå till vetja! Perfekt att ge bort eller läsa med din bokklubb :) 


----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 

2 kommentarer: