torsdag 15 augusti 2024

Fem boktips inför terminsstarten


Första januari i all ära, det riktiga nyåret börjar nu. De flesta av oss är någorlunda utvilade, men samtidigt är vi många som längtar efter vardag och rutiner. Kanske har sommarledigheten också väckt några nya (eller nygamla!) ambitioner?

Så hur ska man bäst förvalta chansen till nystart? Frågar du mig är svaret givet: genom att köpa och läsa böcker! Här kommer fem tips för att omsätta inspiration i handling.

 


#1
Katy Milkmans "How to Change" är en tillgänglig bok baserad på hennes mångåriga studier av vad som gör att människor lyckas - eller misslyckas - med att förändra någonting i sitt liv. En sak jag bär med mig från den är hur viktigt det är att långsiktigt stabila vanor, som en träningsrutin, bör vara flexibla. Det vill säga hellre ha som mål att träna tre gånger i veckan än att föresätta sig att träna specifika dagar.  


#2 
På tal om vanor så går det förstås inte att komma runt James Clear dundersuccé "Atomic Habits". Vill också starkt rekommendera hans nyhetsbrev: "The 3-2-1 Newsletter".



#3
Funderar du så smått på att byta bana eller söka nya utmaningar? Då är Herminia Ibarras "Working Identity" boken du behöver. Klok, konkret och inspirerande. En av de bästa böckerna jag läst i år! (det kommer ett blogginlägg om den framöver)




#4
De flesta karriärböcker handlar om hur man ska göra och åstadkomma nya saker. Men det kan vara minst lika omvälvande och kraftfullt att sluta upp med saker. Ledarskapsgurun Marshall Goldsmiths "What Got You Here Won't Get You There" är med rätta en klassiker i ämnet. Läs den!




#5
Kan man få mer och viktigare saker gjorda genom att göra mindre? Ja det menar ju jag! Just nu är det kampanjpris på "Ta din tid" hos Bokus. Kanske något för dig, dina vänner eller din bokklubb!


----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 





2 kommentarer:

  1. Anar jag en tendens här? Nyfiken på vilka banbrytande förändringar du planerar! Och tack för sist! Jag instämmer verkligen i den sista rekommendationen som jag sträckläste med stor behållning.

    SvaraRadera
  2. Det kommer du få veta, tids nog! :) Och tack själv - väldigt kul att ses! Så kul också att du gillade boken!

    SvaraRadera