tisdag 27 augusti 2024

Fem läs- och lyssningstips (augusti 2024)

 


#1
Gabrielle Zevins "Tomorrow, and Tomorrow, and Tomorrow" är den bästa roman jag läst på flera år. En fanstastisk skildring av vänskap, svek, ambitioner, skapande och misslyckanden. Och hur ofta kretsar böcker kring speldesigners? Finns nu även som pocket i svensk översättning. Läs!



#2
Osäker på om "Tommorow, and Tomorrow, and Tomorrow" är någonting för dig? Men ändå lite nyfiken? Då ska du verkligen lyssna på när Adam Grant samtalar med henne om hur man lär sig att uppskatta att misslyckas. Lyssna även om du inte vill läsa boken. Det här är saker som alla vi som arbetar under någon form av kreativ osäkerhet bör höra. Finns där poddar finns, t.ex. här.



#3 
Ali Abdaals utmärkta bok om personlig produktivitet har nu kommit i svensk översättning utgiven av Volante (och jag debuterar på baksidan som blurbare!). En perfekt bok att nystarta hösten med! Kan t.ex. köpas här.



#4
Förra veckan tipsade jag om Herminia Ibarras bok "Working Identity" och sedan det inlägget har jag slukat hennes uppföljare "Act Like a Leader, Think Like a Leader". Otroligt klok och bra även den.


#5
Imorgon går endagskonferensen "Forskaren i framtidens offentlighet" av stapeln på LUX. I panelen "Framtidens ljud" sitter nationalekonomen Andreas Bergh som tillsammans med Joakim Wernberg (fil. dr i ekonomisk geografi) har toppenpodden "Bergh & Wernberg" som kretsar kring ekonomiska frågor, teknikutveckling och annat som fångar deras intresse. Avsnitten är föredömligt tighta (vanligtvis ca 20-25 minuter) vilket gör att man alltid vill ha mer. Ekonomiskt!


----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar