fredag 26 januari 2024

Fem läs- och lyssningstips (januari 2024)

Ett av mina favoritinslag i Cal Newports podd "Deep Questions" är att han återkommande berättar om fem böcker som han läst under den gångna månaden. Så detta år tänkte jag ta och göra något liknande här på bloggen. Sista fredagen i varje månad kommer jag därför samla upp lite saker som jag uppskattat mycket: böcker, poddar, artiklar och annat. Enjoy!




# 1 
Cal Newport intervjuar Ali Abdaal i Deep Questions (Episode # 284). Ett riktigt bra avsnitt som omedelbart fick mig att beställa Abdaals nya bok "Feel Good Productivity" (kommer i svensk översättning på Volante senare i år). Och om du gillar intervjun finns också en lika bra prequel där Ali Abdaal intervjuar Cal Newport (länk här). 






#2
Shellye Archambeau är ingen vanlig tech-vd och hennes lärorika självbiografi "Unapologetically Ambitious" är ingen vanlig bok. Vet faktiskt inte om jag läst något lika målmedvetet tidigare. Nyttig läsning, inte minst för medelålders vita män.




#3
Morgan Housel är bra i bokform, men han är faktiskt ännu vassare i bloggform. Läs det här inlägget! "Information that would get your attention".





#4
Jag är, som jag skrivit tidigare, ett stort fan av Seth Godin och läser hans blogg så gott som varje dag. Här är ett inlägg jag tänkt mycket på inför året som kommer (länk). 





#5
Denise Rudbergs nya podd "Jag vet vad du skrev..." är en riktigt bra intervjupod om författarliv och skrivandets hantverk. Nyttig lyssning också för oss i akademin - ge den en chans! Finns där poddar finns, t.ex. här


*




Tack också alla ni som läst, köpt, lånat, hört av er och spridit ordet om "Ta din tid"! Den första upplagan är på väg att sälja slut och den andra kommer från tryckeriet i februari. Förra veckan knep den t.o.m. plats #5 på fackbokslistan (!). Den säljs just nu till bra pris på Adlibris (191:-). Länk här.



----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar