tisdag 5 september 2023

Det bästa jobbet du någonsin haft

 


Var är internet som bäst? Jag skulle säga Seth Godins blogg. Den startades 2002 och har sedan 2005 uppdaterats minst en gång om dagen. Längden på inläggen varierar, från ett par meningar till några stycken. Så gott som alla är läs- och tänkvärda.

Själv upptäckte jag bloggen någon gång omkring 2020 i samband med att jag, så smått, började bli intresserad av marknadsföring. Detta visade sig vara ett kaninhål av rang. Numera läser jag bloggen dagligen och jag har ett dussintal av hans böcker i min bokhylla. Och så fort en ny kommer ut så beställer jag den direkt oavsett vad den handlar om. Jag vet att jag kommer tycka om den, bli inspirerad och lära mig mycket. Jag är ett true fan.

Godins senaste bok, ”The Song of Significance: A New Manifesto for Teams” kom ut i början på sommaren. Den handlar om vad som krävs för att skapa ett bättre, mänskligare och mer meningsfullt arbetsliv. Utgångspunkten är vad som krävs för att någon ska känna ”det här är det bästa jobbet jag någonsin har haft”. Godin ställde några frågor om detta till sina bloggläsare i december 2022. Man fick berätta vilket det bästa jobb man haft varit och ticka så många boxar man ville för ett antal påståenden om vad som hade gjort jobbet så bra.

De fyra som hamnade högst var följande: ”I surprised myself with what I could accomplish”; ”I could work independently”; ”The team built something important”; “People treated me with respect”. De två första – att överraska sig själv och få möjligheten att arbeta självständigt – var överlägset mest populära. Omkring 60 procent tickade dessa boxar. Noterbart är också att färre än 20 procent lyfte fram ekonomisk ersättning. Andra saker är långt viktigare. I alla fall för mig och alla de andra som läser Seth Godins blogg.

Men fokus i ”The Song of Significance” ligger inte på läsarens egna arbetslivserfarenheter. Den fråga som boken kretsar kring är hur de som läser den kan göra för att ge andra möjligheten att få det bästa jobb som dessa någonsin haft. Hur kan du skapa förutsättningar för andra att överträffa sig själva? Vilka professionella kulturer och ekosystem bygger du? 

”If you’re not drowning, you are a lifeguard”.  

Han lyfter fram en berättelse från den legendariska managementtänkaren Tom Peters. Det var en gång en direktör, berättar han, som skulle välja vilken av två chefer som han skulle befordra. För att avgöra detta pratade han inte med cheferna i fråga. Han tittade inte på några formella utvärderingar eller lönsamhetskurvor.

I stället använde han sig av följande metod. Han tittade på hur det hade gått för dem som hade arbetat för de två cheferna. Hur hade medarbetarnas karriärer utvecklats? Vad hade de åstadkommit? Därefter tittade han på vad de som i sin tur hade arbetat för dessa personer gjort. Sensmoralen är att en bra ledare skapar positiva kaskadeffekter med lång – ja, livslång – verkan. "Measure what matters".

Så vad har allt detta med konsten att vara forskare att göra? Ja, som jag ser det en hel del. För vad vi håller på med är att tillsammans söka och cirkulera kunskap. De artiklar och böcker vi själva skriver är en del av detta. Men det vi hjälper våra kollegor, studenter och andra vi kommer i kontakt med att göra är viktigare. Den största framgången som en människa är med och skapar är inte sin egen utan andras. Och man behöver inte vara chef för att vara en ledare.

”Take responsibility, give credit”.


Vidare bloggläsning:

"Från jag till vi"

"Multipliers"

"Vad forskare kan lära sig av Arnold Schwarzenegger"


---------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar