tisdag 1 mars 2022

Bokmarknadsföring (del 1)

 


Det område som jag har lärt mig mest om under det gångna året är marknadsföring. Mer specifikt bokmarknadsföring. Denna tematik touchade jag vid på bloggen hösten 2020 (här och här), men mina kunskaper och erfarenheter var då tämligen begränsade. Nu ett och ett halvt år senare har jag läst lite fler böcker i ämnet och också provat några olika grepp för att hjälpa ”Den gröna vändningen” och ”Ett år av akademiskt skrivande” på traven. Med andra ord är det hög tid för en avstämning. Vad har jag egentligen lärt mig? 

Ptja, för det första så har jag utvecklat en soft spot för så kallad ”Growth Hacker Marketing”. Detta synsätt går ut på att marknadsföring inte är något som tar vid när en produkt är klar. Nej, den allra viktigaste formen av marknadsföring sker redan på produktutvecklingsstadiet. Det är då det gäller att se om det man skapar – i en embryonal form – på något sätt resonerar hos andra människor. Först när man har hårda data på detta går man vidare och gör en fullskalig produkt. Här gäller det alltså att fördomsfritt och prestigelöst prova sig fram. Ritbordet är aldrig långt borta.

Vad man letar efter på detta stadium är ”product market fit”, det vill säga att få svart på vitt att det man utvecklar är något som människor faktiskt vill ha och behöver. En bra väg dit är att fokusera på en väl avgränsad målgrupp och se om man kan skapa något som dessa blir entusiastiska över. En sådan kärna kan man i ett senare skede utvidga och bygga vidare på. Ja, enligt litteraturen på området är det snabbaste och säkraste sättet att nå en bred allmänhet faktiskt att först dominera en smal nisch, så kallad ”narrowcasting”.

Om detta låter intressant är mitt tips att börja läsa Ryan Holidays bok ”Growth Hacker Marketing” (2014). Den är inte bara en väldigt lärorik bok på området utan också ett konkret exempel på hur man kan applicera tankesättet i praktiken. Boken började sitt liv som ett antal kortare texter som läsare gick i gång på. Holiday byggde ut texterna till en e-bok som han medvetet prissatte lågt. Ambitionen var att läsarna skulle känna att de fick extremt mycket värde för pengarna. Först när e-boken sålde bra började planerna på en fysisk bok ta form. Och även denna gång var det låga priset en del av marknadsföringsstrategin.

Hade jag läst den här boken för ett par år sedan hade jag gjort allt som stått i min makt för att ”Ett år av akademiskt skrivande” skulle säljas för säg 89 kronor. Hur det skulle påverkat försäljningen av boken vet jag inte. Kanske hade den ändå inte nått fler läsare än den gjort. Men det hade varit väldigt intressant att testa!

Särskilt spännande blir dessa tankegångar om man kombinerar dem med Tim Grahls idéer om vad som krävs för att en bok ska flyga. Grahl argumenterar för att en bok behöver bli läst av tiotusen ”legitimately interested readers” för att få en ärlig chans att göra avtryck. Först därefter kan word of mouth på allvar kicka in. Antingen är boken så bra att läsarna talar om den och rekommenderar den för andra (win!). Eller så gör de inte det. Och då är det inte mycket man som författare kan göra för boken. 

Men hur många forskaralster på svenska läses av så här många människor? Några? Är det ens rimligt för en historiker att försöka skriva för en så månghövdad skara? Ptja, det beror förstås på vad man är ute efter. Vill man ha tjänster och forskningsanslag är antalet läsningar inte så viktigt. Men vill man att ens forskning ska få ett eget liv och bli något som andra bygger vidare på. Kanske inom många olika discipliner och under lång tid. Ja då spelar antalet läsningar nog ändå rätt stor roll. Därför tänker jag i nästa veckas inlägg gå lite djupare in på Tim Grahls bok ”Your First 1000 Copies” och se vad forskare kan lära sig av den.



Läs också: "Hur blir man läst?" och "Vad forskare kan lära sig av marknadsförare"

----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar