tisdag 29 oktober 2019

Digital minimalism









Akademiskt arbete, i synnerhet skrivande, kräver fokus och uthållighet. Det är två förmågor som, enligt Cal Newport – författare till Deep Work (2017) och Digital Minimalism (2019) – blivit allt mer sällsynta under 2010-talet. Smartphones och sociala medier har på ett decennium i grunden förändrat människors beteenden. De allra flesta spenderar många timmar varje dag med sina telefoner. Därför är det, menar Newport, en stor konkurrensfördel att vara en av dem som inte gör det. Värdet av fokus och uthållighet har aldrig varit större.

De beteenden som han vänder sig emot är inte speciellt svåra att förklara. Flera av världens högst värderade företag verkar i dag inom ”uppmärksamhetsekonomin”. Deras affärsmodell är att så många som möjligt ska spendera så mycket tid som möjligt på just deras plattform. Ju mer skärmtid, ju mer intäkter. Därför är produkterna designade för att uppmuntra och vidmakthålla specifika beteenden. Det är ingen slump att flöden följer samma princip som en enarmad bandit. Gör en spin, kanske har det kommit en uppdatering? Eller en like som visar att någon ser dig.

Själv har jag under året upplevt detta varje tisdag när jag puffat för veckans blogginlägg. Det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att inte kolla till hur det går för veckans inlägg. Blir det några likes? Kommer det några kommentarer? Hur många läsare har jag den här veckan jämfört med förra? Det är inget bra recept för att behålla fokus och vara uthållig. Godiset finns alltid ett klick bort. Oförutsägbarheten gör det bara mer lockande. E-post kan fylla precis samma funktion. För vem vet vad som döljer sig där?

Newports två böcker ger praktiska strategier för att hantera det distraktionsfyllda tillstånd som vi befinner oss i. Kärnan i böckerna är ”intentionalism”. Det vill säga att vi själva måste komma fram till hur vi vill använda oss av olika digitala tekniker och utveckla en ”digital filosofi” som vi bottnar i. Utifrån denna kan vi sedan upprätta personliga regler för vad, när, hur mycket och på vilka sätt som vi vill använda olika plattformar. Gör vi inte detta så kommer vi, med allra största sannolikhet, att spendera mer tid än vi egentligen vill på dem. En snabb titt blir lätt en kvarts slösurfande. Några chips blir lätt en hel påse.

Men hur gör man då för att komma fram till hur man egentligen vill ha det? Newport förordar som ett första steg avinstallation och 30 dagar offline. Därefter kan man göra väl avvägda beslut om vad, när, hur mycket och på vilket sätt. Vilka plattformar och funktioner ger värde och livskvalitet? Vilka gör det inte? Går det att få ut allt jag vill av Facebook genom att använda det trettio minuter varje onsdagkväll? Behöver jag Instagram? Räcker det om jag kollar min inbox först efter lunch?

Svaren på de här frågorna är inte givna. De skiljer sig åt från person till person. Själv upplever jag dock inte svårigheterna som störst på jobbet. Där är jag ganska bra på att ställa mobilen på 40 minuter och göra min unit för att sen ta en paus. I lunchrummet känner jag sällan ett starkt behov av att kolla mobilen eller skicka ett sms. Hemma tycker jag dock det kan vara svårare. Där är det betydligt vanligare att jag gör det som jag inte vill (epost efter arbetstid, scrolla Facebook och Twitter). Kanske börjar det bli dags att gömma undan mobilen och ta några dagar offline?


----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 



2 kommentarer:

  1. Vi sågs som hastigast efter en föreläsning om text och stil nyligen, och idag rekommenderade vår gemensamma vän Lovisa att jag skulle kolla in din blogg. Hon är full av bra idéer den där damen. Inte minst för att jag gratulerar mig själv till att ha läst Newport alldeles nyss och går och tänker på digital minimalism i detta nu. Se! så klok jag känner mig plötsligt!
    (studievägledaren på arkeologen)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt! Välkommen hit :) Kul att du läst boken!

      Radera