tisdag 5 mars 2019

Planera, men när och hur?

Efter mitt inlägg Finish on Time har jag börjat få frågor om när och hur jag egentligen planerar. De är inte helt lätta att besvara kort. Därför tänkte jag ägna detta inlägg åt att berätta lite mer om hur jag gör och varför.
Utgångspunkten för allt mitt planerande är att akademiskt arbete till sin natur är gränslöst. Forsknings- och skrivprojekt har ingen given start- eller slutpunkt. Det har i praktiken inte undervisnings- och handledningsuppdrag heller. Intressanta böcker och seminarier finns det massor av. Detsamma gäller workshops och konferenser.
Denna intellektuella rikedom gör akademin till en otroligt stimulerande arbetsmiljö. Möjligheterna, friheten och flexibiliteten är stor. Större än många inom akademin inser. Men de stora möjligheterna har en baksida. Det är nämligen väldigt lätt att känna sig otillräcklig och överarbetad. Långtifrån alla kan, eller vågar, prata om detta med chefer och kollegor. Långtifrån alla blir så bekräftade av omgivningen att de – helt utan bitterhet – kan ta det onda med det goda.
För mig är planering ett sätt att hantera den akademiska gränslösheten. Syftet är ytterst att jag ska må bra och göra rätt saker. Det som fungerar bäst för mig är att på förhand – långt på förhand – bestämma vad som utgör ett väl utfört arbete vid en viss tidpunkt. Jag avsätter därför sista veckan innan jul- och sommarledigheterna åt att planera den nästkommande terminen. Planeringsarbetet går ut på att komma fram till tre konkreta mål som jag känner mig rimligt trygg i att kunna uppnå och som jag vet har ett betydande långsiktigt värde.
För att kunna sätta upp mål som jag bottnar i krävs dock ett grundarbete. Det består i att jag först går igenom den kommande terminen. Jag skriver in deadlines, konferenser, workshops, seminarier, ledigheter, åtaganden etc. Därefter tittar jag hur många skrivdagar som varje arbetsvecka innehåller. En skrivdag definierar jag som fyra 40-minuterspass (units).
Nästa steg är att skriva ner allt det som jag skulle vilja – eller har lovat andra – att skriva. Därefter uppskattar jag hur lång tid som jag behöver för att skriva de olika sakerna. Här är det viktigt att inte underskatta skrivuppgifterna utan snarare ta i. Man blir aldrig ledsen av att komma föra i en planering. Själv brukar jag ställa mig frågan: ”Hur mycket tid skulle jag vilja ha för att det skulle kännas lugnt att skriva x?”.
När dessa två steg är gjorda är det dags att se om det hela går ihop. Vanligen gör det inte det. Då gäller det att prioritera och välja bort. Därefter gör jag en skrivordning och bokar in veckor för de olika projekten. Här är det viktigt att planera in buffertveckor. För saker kommer hända. Och om planen är för tight så innebär det att man kommer efter sitt skrivschema. Det är inte avstressande. Tvärtom. Har man däremot tillräckligt med buffertveckor i sin planering så är det fullt möjligt att komma före sin planering. Det är avstressande. Det är så jag vill ha det. Det är då jag jobbar bäst. Men i den småbarnsvärld jag befinner mig i så är det – i alla fall så här års – lättare sagt än gjort... Kanske ska februari 2020 vara en enda lång buffertmånad?
Den här terminens tre mål är följande: 1) Skriv fyra kapitel på andraboken 2) Skriv och skicka in ansökningar för ett flerårigt projekt till RJ, VR, MAW och Handelsbanksstiftelserna 3) Genomför ett opponentuppdrag och skriv recension till Historisk tidskrift. Av dessa tre är det första målet det som jag möjligen kommer att behöva revidera. Saker kan komma upp. Skrivandet kanske går trögare än jag tror. Därför har jag lovat mig själv att inte bli alltför besviken om det bara blir tre kapitel. Det är också okej. Men det skulle i sådana fall innebära att min egen deadline för bokmanuset flyttas, från december 2018 till februari 2019.
Detta planeringsinlägg blev lite längre än jag trodde. Min näst viktigaste planeringsnivå – fyrveckorsplaneringen – får jag därför återkomma till i ett senare inlägg. 

----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar