För en dryg
vecka sedan var jag inbjuden att tala på Nationella forskarskolan i historiska studiers årliga PM-internat i Höör. Jag ingick i blocket ”Perspektiv på livet
som doktorand” och min uppgift var att tala om hur kursen Finish on Time har
påverkat mitt eget sätt att arbeta. Jag gick denna kurs vintern 2011/2012,
ungefär ett år innan jag disputerade. Det är den kurs som har haft störst
praktiskt betydelse för mig. Därför var det väldigt roligt att få prata om den
för, och med, en ny doktorandgeneration.
Bakom Finish
on Time står filosofen Åsa Burman. Hon gjorde under sin egen doktorandtid en
längre utlandsvistelse vid Berkeley. Där var det en självklarhet att gå på
kurser och workshops där praktiskt akademiskt arbete stod i fokus. Genom detta
kom hon i kontakt med produktivitetstekniker, tidshanterings- och
planeringsverktyg. Det var en värld som var totalt främmande för en svensk
doktorand i praktisk filosofi. David Allens Getting Things Done och
Stephen Coveys 7 Habits of Highly Effective People må vara skåpmat för
företagsledare och entreprenörer. Men de är ingen typisk kvällslektyr för
forskare. Särskilt inte inom humaniora.
För Åsa kom
mötet med det okända dock att bli fruktbart. Hon prövade teknikerna och
upplevde att många av dem gav goda resultat. Inte minst kände hon att
kontrollen över avhandlingsarbetet ökade och att hon därmed mådde bättre. Hon
undrade varför ingen hade lärt henne något av det här? Därur föddes idén om att
själv starta upp något. Efter sin disputation, och ett par år som konsult på
McKinsey i Köpenhamn, gjorde hon slag i saken och grundade företaget Finish on
Time. Jag och mina doktorandkollegor var en av de första grupperna som fick
möjlighet att gå kursen.
För mig var
Finish on Time en ögonöppnare. Jag hade även tidigare analyserat hur jag
arbetade. Men i mötet med Åsa blev det uppenbart för mig att jag hade saknat
ett språk för att tänka och tala om detta. Dessutom var min verktygslåda
liten. På kursen uppmuntrades vi att prova nya sätt att arbeta. En del av dem
använder jag fortfarande. Det var om dessa jag berättade på internatet i Höör.
Grunden för
mitt arbete är att jag särskiljer planering från utförande. Jag kommer aldrig
till kontoret på morgonen och funderar på vad jag ska göra. Nej, det är bestämt
långt tidigare. Därmed kan dagen användas till att göra det jag föresatt mig.
Det kan låta stelt, men jag upplever att det ger mig frihet och kontroll. Jag känner
inte att någon annan hindrar mig från att göra det jag ska. Nyckeln är att veta
vad som är dagens viktigaste uppgift. För mig är det nästan alltid någon form
av skrivande. Det är där jag börjar. Övriga saker får anpassa sig efter detta.
Rent praktiskt
använder jag sedan unit-metoden, vilket innebär att jag arbetar i koncentrerade
40-minuterspass. Jag ställer mobilen, lägger den utom synhåll och när den
ringer tar jag paus och lämnar kontoret. Detta oavsett om jag just då har flyt
eller inte. Jag dricker därefter lite vatten eller går ut och tar luft. Får jag
till fyra sådana skrivpass så är det en riktigt bra arbetsdag. Men även dagar
fyllda av möten, seminarier och mailande brukar det gå att få till en eller
två units.
Detta
arbetssätt tar tid att vänja sig vid och kräver dessutom fortlöpande planering,
på såväl kort som lång sikt. På internatet i Höör talade jag om – och visade
upp – min årsplanering, terminsplanering, fyrveckorsplanering, veckoplanering
och dagsplanering. Därtill finns såklart en femårsplan (som jag inte visade
upp). Men allt detta kräver ett eget inlägg, eller kanske flera. Fortsättning
följer.
----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap!
Tummen upp!
SvaraRaderaIntressant läsning David!
SvaraRadera