tisdag 24 maj 2022

Vad ska man gå på för saker då?

 


Utbudet av akademiska arrangemang är överväldigande. Ja, den som så önskar kan fylla hela sin arbetstid med att gå på seminarier, symposier och öppna föreläsningar. Skulle man tröttna på sin lokala scen finns oceaner av alternativ på Zoom. För den enskilde forskaren gäller det dock att välja sin medverkan med omsorg. Varken avhandlingar, artiklar eller forskningsansökningar blir skrivna när man sitter i publiken. Och på 2020-talets internationaliserade arbetsmarknad är det inte lokala kulturbärare som premieras. Snarare tvärtom.     

Samtidigt är de många arrangemangen och det frivilliga deltagandet något av det finaste vi har i akademin. De är en del av vad Marie Cronqvist benämner som våra ”akademiska allmänningar”. Seminarierna ingår i en informell gåvoekonomi som bygger på en god portion idealism samt en genuin önskan om att lära nytt, brett och tillsammans. De är fjärran från den instrumentalism som de faktiska incitamentstrukturerna pressar oss emot.

Men hur ska man då som enskild forskare hantera det hela? Vad är en rimlig balans mellan kollegial lojalitet och individuell karriärhänsyn? Hur många seminarier ska man gå på under en termin? Finns det några nedre och övre gränser? Ja, dessa frågor har jag inga generella svar på. Skillnaderna är stora mellan olika institutioner, discipliner och karriärskeden. Själv gick jag på 1–2 i veckan som doktorand och det var utan tvekan den viktigaste delen av min forskarutbildning. Jag lärde mig långt mer där än jag gjorde på kurserna jag tog.

En sådan närvaro har dock inte gått att upprätthålla som forskare. Till en början kändes det inte bra, men numera är jag kallare. Jag känner mig trygg i att jag genom mina olika aktiviteter, däribland den här bloggen, drar mitt strå till den gemensamma stacken. Därtill har jag, alltsedan vi lanserade det Kunskapshistoriska seminariet hösten 2017, varit en frekvent arrangör av publika arrangemang. Mot detta sociala sammanhang har jag en stor lojalitet. Men jag ser också till att använda min ledningsroll för att styra upp saker som jag själv vill gå på. Och detta är ett tips jag skulle vilja ge även till doktorander. Seminarier kan och bör användas för att etablera och fördjupa kontakter med andra forskare. Så se till att de du vill lära känna kommer och hälsar på! Och se till att de ämnen och frågor som du bryr dig om lyfts!

Samma princip gäller förstås för större arrangemang. När jag nu i eftermiddag leder panelsamtalet ”Skrivande bortom akademin” så kommer det kretsa kring sådant som är right up my alley. Konstigt vore väl annars!? Det är ju jag som bjudit in deltagarna, bokat lokalen, bestämt upplägget och sökt locka dit personer jag känner som jag vet är intresserade av tematiken. Hur stor publik det sen blir är svårt att sia om. Maj är vad maj är. Men för egen del har evenemanget obefintlig nedsida. Bara att sammanföra panelisterna med varandra hjälper mig att stärka det större ekosystem som jag vill se spira. Därtill finns en betydande uppsida i form av samtalet, publiken och den podcast som spelas in. Allt detta är gravy. Köttet och potatisen står redan på bordet.

Och så gillar jag att spela det akademiska spelet (och andra strategispel!). Begränsade eller obefintliga nedsidor i kombination med uppsidor. ”Heads I win, tails I don't lose much” som det heter i investeringsvärlden.

Så med detta sagt hoppas jag såklart vi ses i eftermiddag eller att ni lyssnar på podden framöver! Och för skåningar som inte kan ta sig till Lund 15–17 finns också en fin chans att hänga i Malmö ikväll där vi kör release för Bildningsboxen på Inkonst med start 18.30 (dörrarna öppnar) och 19 (scenen). Komsi komsi!


----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar