Jag
tillhör den skara forskare som skriver texter från start till mål.
Därefter arbetar jag vanligen om inledningen, så att den passar bättre ihop med
helheten. Likväl klarar jag inte av att börja någon annanstans än från början.
Jag behöver skriva en provisorisk inledning för att staka ut riktningen och
hitta rätt ton. Arbetet med inledningen är en viktig del av min skrivprocess –
även om själva texten inte alltid överlever.
För
några veckor sedan skrev jag klart första versionen av min andraboks inledningskapitel.
Det blev en kort text, endast nio sidor lång. Säkerligen kommer den behöva
ändras. Möjligen behöver den byggas ut. Men inget av detta går att göra nu. Jag
vet ju ännu inte exakt vad inledningskapitlet är en inledning på.
Strukturen
för min bok är förvisso i grova drag given. Jag har utarbetat ett synopsis
bestående av åtta kapitel. Vad dessa ska handla om och vilka poänger jag
vill göra i dem vet jag. Därtill vet jag vilka större poänger som jag vill göra
med boken som helhet. Men exakt hur jag ska kommunicera och underbygga det hela
återstår att se. Till stor del är detta också en fråga om vilken genre som jag
väljer att skriva i och vilka läsare som jag vänder mig till. Här behöver jag
bestämma mig.
Andraböcker
i historia kan, men behöver inte, vara skrivna ungefär som en avhandling. De
kan ha långa teori- och metodavsnitt, ingående källdiskussioner och utförliga
forskningslägen. De kan, likt en tysk habilitationsskrift, vara 500 sidor långa
och sprängfyllda med fotnoter. Empirin kan vara fullödig, ja närmast total.
Men
andraböcker kan också vara mer flyhänt skrivna. De kan ställa författaren och
några centrala argument i fokus. Relationen till tidigare forskning och
vetenskapliga vägval kan vara implicita. Inom anglosaxisk historievetenskap är
detta skrivsätt idealet. Svenska historiker som väljer detta spår strävar ofta
efter att nå en bredare publik. De vill tala till fler än kollegorna och
forskarsamhället. Ibland lyckas det.
Själv
hade jag den typen av ambitioner redan med min avhandling. Jag var fostrad i
ett ideal av att den goda vetenskapen på samma gång kunde tala både till
forskarsamhället och till offentligheten. Det är ett ideal jag fortfarande –
åtminstone intuitivt och känslomässigt – ställer mig bakom. För vad ska
samhället annars med historievetenskap till?
Men
mina erfarenheter från avhandlingens efterliv är att det inte är helt enkelt
att tala till olika publiker på samma gång. Risken för missförstånd, både inom och utom akademin, är stor. Därför har jag också under postdocåren varit
försiktigare med vad, och för vem, jag skrivit. Framförallt har jag varit
noggrann med att först och främst skriva in mig i de vetenskapliga sammanhang som jag vill tillhöra.
Genom essäer, populärhistoriska artiklar och föredrag har jag ibland sökt nå
bredare. Det har dock inte varit ett överordnat mål.
Men
när jag nu återigen börjat skriva på en monografi är det de gamla idealen som
än en gång lyser starkast och ger mest motivation. Jag tror mig – återigen – ha
något viktigt och intressant att säga. Något som fler än historiker kan ha
glädje av att höra. För den som vill läsa mig i full vetenskaplig mundering så
finns det nu många artiklar, på svenska och engelska. Det känns inte rimligt
att bara sätta ihop dem till en publicerbar – men svårgenomtränglig och
oinspirerad – helhet. Nej, det får bli ett nytt försök att tala till flera
publiker på samma gång.
----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap!
Detta att skriva för flera tänkta läsekretsar samtidigt - god ambition men svårt! Jag tycker att Laurel Richardsons bok "Writing strategies. Reaching Diverse Audiences" hjälpte mig att tänka kring detta. Den är från 1990 och kan vara klurig att få tag på, men har kommit som e-bok nu: http://dx.doi.org.ludwig.lub.lu.se/10.4135/9781412986526
SvaraRaderaTack Malin! Nu är den beställd!
Radera