torsdag 29 februari 2024

Fem läs- och lyssningstips (februari 2024)




#1 

Forskare befinner sig ständigt i bedömningssituationer. Och för unga forskare är situationen existentiell. Men hur hanterar de egentligen detta osäkra tillstånd? 

Om detta har min kusin Jonatan Nästesjö forskat genom att intervjua unga statsvetare och historiker. Imorgon lägger han fram sin avhandling: "Uncertainty, Worth, Identity: How Early Career Academics Navigate Evaluative Landscapes". Läs den!




#2

Loleen Berdahl har en av nätets bästa bloggar om akademiskt arbete: "Academia Made Easier". Jag har följt den sedan start och rekommenderar alla er som gillar den här bloggen att göra detsamma. Hennes senaste inlägg: "How to allow less than enough to be enough" är särskilt bra.




#3

Få världar är mer framtidsorienterade än techvärlden. Men just därför gör den som är intresserad av den klokt i att då och då återvända till det förflutna för att få perspektiv på samtidens förändringar (och förändringsprat). Michael Lewis bok "The New New Thing: A Silicon Valley Story" kom 1999 men är den bästa bok jag läst i år. 



#4

När det kommer till att hantera skrivprocessens olika faser och motstridiga känslor har forskare mycket att lära av professionella författare. Lisa Bjerre och Malin Haawinds podd "Skrivkamp!" är inspirerande, insiktsfull och rolig. Mitt personliga favoritavsnitt är #47 Tvivel







#5

Våren mest efterlängtade bok i min värld är Cal Newports "Slow Productivity" som utkommer i mars. Är du det minsta nyfiken på den så rekommenderar jag starkt senaste avsnittet av Tim Ferriss podcast. Långt, matigt och underhållande! Länk här: 


----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar