tisdag 12 april 2022

Halvtidstankar VT22

 


En fördel med att vara föräldraledig är att man inte skapar så mycket arbete åt sitt framtida jag. Skickar man inte iväg några texter får man heller inte några i retur. Detta har jag känt av under min återkomst till arbetslivet de senaste månaderna. Visst har det funnits åtaganden och arbetsuppgifter och saker i kalendern. Men på det stora hela får jag nog ändå betrakta terminens första halva som något av en arbetsdal. Såna ska man också ha! (även om Word inte verkar tro att ordet finns...)

I ett större livsperspektiv har det förvisso inte varit fullt lika lugnt. För även om vår lägenhetsflytt rent objektivt har varit så smidig och enkel som en flytt bara kan vara så har det – nästan hela tiden – varit grejer att göra och tänka på. Och samtidigt har familjelivets vardag, med allt vad det innebär, rullat på med oförminskad kraft. Någon tid att stanna upp och tänka efter har det inte riktigt funnits.
 
Men nu inför påsken är känslan att det håller på att vända. Inom kort ger vi oss ut på landet och för egen del tänkte jag ta mig några dagars digital minimalism. Inga mejl, ingen surf, inget Wordle. Det är hög tid, för min digitala hygien är sämre än på länge. Och den kraft och viljestyrka som krävs för att ändra på detta har jag inte haft.

Så vad är då nyckeln till att bryta och förändra saker på det här området? Ja, om vi följer Cal Newports råd så är det allra viktigaste att inte bara plocka bort en vana utan att aktivt ersätta den med något annat som lockar lika mycket. Exempelvis att sätta i system att ringa och prata med vänner eller aktivt leka med barnen i stället för att slösurfa. Eller att hitta en riktigt bra bok som man sugs in i snarare än att följa nyhetsflödet.

Och det sistnämnda har jag faktiskt precis gjort. I förra veckan började jag läsa Wired-journalisten Clive Thompsons ”Coders: Who they are, what they think, and how they are changing our world” (2019). Jag är nu ett par hundra sidor in och är helt såld. Det är precis den typ av bok jag tycker bäst om att läsa. Det vill säga en bok som öppnar dörren till en värld jag inte vet så mycket om men som har uppenbar betydelse för den värld jag lever i. Därtill är den rakt skriven, snyggt berättad och informativ utan att vara tung.

Fokus i boken ligger på samtiden och verksamma programmerares livshistorier och tankar. Men den är väl förankrad i en längre digital kulturhistoria. Från datorernas barndom och hålkort, via hemdatorerna och in i vår egen tid. Under läsningen slår det mig också – gång på gång – att det här är ett ämne som historiker borde ägna sig mer åt. För finns det någon samhällsomvandling det senaste halvseklet som varit större? Här finns oceaner av potentiella studentuppsatsämnen, avhandlingsprojekt och stora forskningsprogram.

För att vara tydlig. Vad jag önskar mig är inte kvantitativt orienterad digital historia. Sådan görs redan. Vad jag vill ha är kvalitativ kulturhistoria om den digitala eran och människorna bakom. Jag vill ha intellectual history om Clayton Christensen och Eric Ries. Eller djuplodande business history om Avanza och Paradox. Jag vill att någon borrar ner sig i gamla Delphi-forum eller gör reklamhistoriska analyser av Veckans affärer. Eller vad sägs om en studie av satsningen på kommundatorer? Eller en kunskapshistorisk analys av nätpokerboomen?

Tja, med tiden lär väl en del av det här göras. Men än så länge tycks det mig som att det mesta befinner sig i den historievetenskapliga döda vinkeln. Kanske är det fortfarande för nära i tid? Eller känner vi att vår kompetens på området är för låg? Måste man inte själv förstå på djupet det som man forskar om? Ptja, jag vet inte. Jag tror en nyfikenhet inför det förflutna, ett intresse för förändring över tid och en uppövad blick för större samhälleliga sammanhang och samtidigheter är en god grund god att stå på. Så ta och beställ ”Coders” vetja och sen börjar vi spåna forskningsprojekt!

Glad påsk!


Vidare läsning




----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar