tisdag 30 mars 2021

1979 revisited

 


De senaste månaderna har jag och Orsi Husz skrivit ihop vårt första gemensamma artikelmanus. I detta går vi i närkamp med det klassiska året 1979 utifrån två till synes banala och bortglömda händelser: arrangerandet av det första Aktie-SM och ”det stora kontokortskriget” som följde på att Konsum lanserade sitt första kreditkort. Genom dessa två empiriska case försöker vi ta ner större historiska processer som ”marknadsvändning” och ”finansialisering” på marken och lyfta fram den brokiga skara av aktörer och organisationer som konkret var drivande i att styra den svenska samhällsutvecklingen i nya riktningar.

För tillfället befinner sig vårt manus ”under review” och det kommer – förstås – ta lång tid innan det publiceras. Ja, även om allt går så smidigt och snabbt som det bara kan gå så kommer det knappast att finnas som satt pdf förrän tidigast någon gång 2022. Och då kan det mycket väl ha skett rätt stora förändringar efter att granskare och redaktörer sagt sitt. Så ser den vetenskapliga publiceringsprocessen ut och därför är det – tycker jag – skönt att också ha lite snabbare forum, som den här bloggen, att tillgå. Det faktum att jag själv är enväldig redaktör här är inte heller så dumt.

Men även om mycket arbete återstår för oss så är ändå den mest betydande delen i forskningsprocessen nu över. Det är en rolig och kreativ fas, men den innehåller också en hel del vånda. För det är svårt att forska och skriva. Vissa dagar kommer ingenting. Och tvivel lurar ofta i vassen. Men samtidigt har jag nu varit med så länge i forskarleken att jag börjat bli bekväm i osäkerheten. Jag vet inte exakt vad och hur bra det jag skriver kommer att bli, men någonting blir det alltid. Och ett råmanus går alltid att strama upp eller bygga ut senare.

Vad som varit särskilt stimulerande den här gången är att jag – för första gången på många år – har arbetat med en för mig helt ny analytisk begreppsapparat. Ordet cirkulation finns inte med i texten. Däremot finns där mikro-infrastrukturer, avlärande och moraliskt-ideologiskt gränsdragningsarbete. Michael Billig skulle kanske ha invändningar mot några av dessa begrepp, men på ett personligt intellektuellt plan har det varit spännande att se vad jag kan utläsa ur olika källmaterial med andra glasögon än de jag brukar ha på mig.

Till saken hör också att Orsi är klart mer teoretiskt driven än jag utan att för den sakens skull göra avkall på empiriskt arkivarbete eller historiska kontextualiseringar. Själv försöker jag hänga med så gott det går och samtidigt bidra med min numera ganska välutvecklade känsla för vad som är nog. För i en artikel på 12 000 ord är det mycket som måste väljas bort och skrivas kort. Och det är två saker jag är rätt bra på.

Ja, som ni ser har även detta samskrivningsprojekt varit utvecklande och lärorikt. Det är, som jag varit inne på tidigare, en av de stora fördelarna med att forska och skriva tillsammans med andra. För när man skapar ihop får man möjlighet att se och uppleva olika forskarpersonligheter och arbetssätt på nära håll. Det är stimulerande och roligt och inte så lite humbling. Några planer på att bli en lone ranger har jag inte!



----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar