tisdag 12 januari 2021

Den gröna vändningen



Det är nu snart två år sedan jag startade upp den här bloggen och började skriva på min andrabok. Då, i januari 2019, hade jag ett synopsis, några idédokument, ett stort insamlat källmaterial och ett antal vetenskapliga publikationer. I min dator fanns det en mapp som hette ”Andraboken” och i den fanns det åtta tomma worddokument. Ett för varje kapitel. Under året som följde fylldes de med text. Våren 2020 genomgick manuset sakkunniggranskning och arbetades om. Hösten 2020 tog det redaktionella slutarbetet vid.

Och nu finns den på riktigt! Min andrabok Den gröna vändningen: En ny kunskapshistoria om miljöfrågornas genombrott under efterkrigstiden är tryckt och utgiven! I detta nu håller jag ett fysiskt exemplar i min hand. I detta nu är den på väg att skickas till bibliotek, tidskrifts- och tidningsredaktioner, vänner och kollegor. I detta nu kan vem som helst fritt ladda ned den som pdf eller inhandla ett exemplar från nätbokhandlarna. Det känns ganska bra kan jag meddela!

Detta att ge ut en bok är förstås alltid något speciellt. Men jag måste erkänna att just den här boken är extra speciell för mig eftersom skriv- och arbetsprocessen varit öppen. De bloggläsare som varit med från början har kunnat följa hela resan i realtid. Jag vet inte om ni tyckt det gått snabbt, långsamt eller i normalfart. Men hur som så kan man inte säga att Den gröna vändningen kommer som en blixt från klar himmel. Den har sakta men säkert materialiserats. Genom Ragni Svenssons fantastiska omslag och vinjettbilder har den också fått en unik visuell identitet. Tack Ragni!

Så vad händer nu då? Vilket öde ska den här boken gå till mötes? Kommer den att få några läsare? Kommer den att användas, kritiseras eller bara förbigås med tystnad? Ja, svaren på dessa frågor lär dröja. En historievetenskaplig monografis liv är långt. Många av de böcker jag själv köpt, läst och strukit under i den senaste tiden är från 1990-talet. Man kan ju alltid hoppas att Den gröna vändningen kan locka till detsamma på 2050-talet!

Samtidigt har jag lovat mig själv att inte överge boken bara för att den nu har fötts. Jag må vara färdig med själva skrivarbetet, men det innebär inte att bokarbetet är slut. Vissa delar av det har bara börjat. Nu ligger det självklart inte i min makt att bestämma vad som kommer att ske härnäst. Jag kan göra hur stora ansträngningar som helst. Några garantier för att boken ska bli läst, diskuterad och använd finns inte. Men som trogna bloggläsare insett har min plan länge varit att göra ett ärligt försök att få boken att cirkulera. 

Jag har nämligen inte skrivit boken för mig själv. Jag har skrivit den för andra. För de som vill veta hur det gick till när människor i Sverige blev miljömedvetna och vad det har för betydelse för oss i dag. För de som vill få ett konkret exempel på vad kunskapshistoria i Lundensisk tappning kan vara. För de som var med när det begav sig åren kring 1970 och vill få en historikers perspektiv på en omvälvande period i deras liv. Och förstås också för de bloggläsare som är nyfikna på vad den där skrivprocessen som de följde på nära håll egentligen resulterade i. 

Så med detta sagt är ni alla till en början varmt välkomna på digitalt boksläpp torsdagen den 4 februari, 13.15–15. Ett samarrangemang mellan kunskapshistoriska seminariet och högre seminariet vid Historiska institutionen i Lund (länk för att göra anmälan här). Det blir förstås inte lika festligt som om det hade varit live. Men å andra sidan finns det ingen platsbegränsning! Dessutom skulle jag vilja uppmana de av er som faktiskt på riktigt skulle vilja läsa och diskutera boken att slänga iväg ett mail till mig. Blir vi några stycken så håller jag gärna i en liten Zoom-serie under vårterminen där vi griper oss an ett par kapitel i taget. Och vad gäller bloggen så kommer den rulla på som vanligt hela vårterminen 2021. Spread the word! 



----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar