tisdag 5 maj 2020

Less but better


En av mina absoluta favoritböcker – alla kategorier – är Greg McKeowns Essentialism: The Disciplined Pursuit of Less (2011). Det är en bok som jag återvänder till flera gånger varje termin. Ibland läser jag bara inledningen och det jag själv strukit under i boken. Andra gånger blir det några kapitel. Någon gång varje år brukar jag läsa den pärm till pärm. Det är, trust me, en bok som tål många omläsningar.

Kärnan i Essentialism är konceptet ”less but better”. McKeown hämtar detta från den tyske produktdesignern Dieter Rams, vars minimalistiska approach till formgivning blev banbrytande under 1960-talet. Rams är bland annat känd för att under sin tid på Braun förändra standarden för hur radio- och skivspelare skulle se ut. Före honom hade dessa apparater möbelliknande kvaliteter. De var stora och otympliga. Rams team skalade bort allt oväsentligt och designen gjorde succé. Inom några år följde alla konkurrenter efter.


McKeowns bok handlar dock inte om att designa produkter. Den handlar om hur individer designar sin tillvaro. Med exempel från sitt eget och andras liv argumenterar han för att människor kan leva bättre genom att applicera Rams devis ”weniger aber besser”. Detta kräver dock att man utvecklar ett ”essentialist mindset”. Vad innebär då det?

För det första kännetecknas en essentialist av tron på att individen har möjlighet att göra betydelsefulla val och prioriteringar. Livet behöver inte vara en lång rad av måsten. Det är ett val att inrätta och se sitt liv på det sättet. Man kan välja annorlunda. För det andra anser en essentialist att vissa saker är mycket viktigare än andra. Det mesta anses rentav vara brus. McKeown talar om det som att söka urskilja ”the vital few from the trivial many”. För det tredje är en essentialist fullt medveten om tillvarons många begränsningar. Ingen människa har tid, engagemang och resurser att göra allt. Därför leder det fel att tänka ”hur kan jag få allt att gå ihop?”. Det är bättre att ta ett steg tillbaka, fundera över vad man verkligen vill åstadkomma och därefter välja ut ett fåtal saker som man går in för helhjärtat. Ju färre desto bättre.

Om jag ska ta ett personligt exempel så kan jag lyfta fram hur jag spelade spel mellan 20 och 30. Fram till dess hade jag spelat allt möjligt: brädspel, kortspel, dator- och tv-spel. Men detta slutade jag upp med när jag på allvar upptäckte Magics turneringsscen. Jag insåg att jag tyckte Magic var roligare och mer utmanande än alla andra spel. Varför skulle jag då ägna mig åt dem? Det enda undantaget var nätpoker. Det var inte riktigt lika roligt som Magic, men betydligt mer lukrativt. Utöver detta spelade jag förstås då och då andra spel av sociala skäl. Men i valet mellan att ”go big” eller ”go wide” så valde jag det förstnämnda. Less but better.

På senare år har jag framförallt applicerat ”the essentialist mindset” på hur jag arbetar. Efter det att jag kom tillbaka från min första föräldraledighet 2014 så har jag konsekvent strävat efter att använda min tid bättre. Detta har jag lyckats med genom att på ett disciplinerat sätt ägna mer tid åt det som verkligen spelar roll och mindre tid åt det som inte gör det. Jag har också kontinuerligt avsatt ordentligt med tid för att fundera över vad det väsentliga är. Även detta är enligt McKeown kännetecknande för en essentialist. För trots att man i slutändan gör färre saker än en ”non-essentialist” så lägger man mer tid på att utforska möjligheter och planera. Endast därigenom kan man få ett bra underlag för att ta svåra beslut.

Ändå är jag förstås långtifrån någon genomlyckad essentialist. Flera gånger varje termin hamnar jag i situationer där jag känner mig ”spread to thin”. Det känns som att tiden inte räcker till för att göra just det där som är ”viktigt, men inte brådskande”. Som att forska, skriva och läsa. Det är när det känns så som jag plockar fram mitt exemplar av Essentialism ur bokhyllan. Den hjälper mig att se var jag gått fel och vad jag kan göra åt det. 


----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 

2 kommentarer: