tisdag 21 april 2020

Listan




I januari 2019 gjorde jag en lista på saker som jag visste att jag ville blogga om. På listan fanns erfarenheter och arbetstekniker, böcker och författare. Där fanns också en rad svåra och känsliga frågor som unga forskare ställs inför. Går det att kombinera forskarliv och familjebildning? Vilka konsekvenser får kraven på mobilitet och internationalisering för den som är rotad på en plats? Hur ska man hantera avslag, motgångar och konkurrens? Vad krävs för att komma i fråga om en fast tjänst?

Under årets gång fylldes listan kontinuerligt på. Jag läste nya böcker och upplevde nya saker. Bloggens läsare kom också med önskemål och uppslag. Därför blev det till slut så att vissa inlägg – som jag verkligen länge tänkt skriva – aldrig blev skrivna. Det kändes lite snopet, men också lite bra. Bloggen gick aldrig på tomgång. Det fanns hela tiden mer idéer att ta av.

När jag fick chansen att omvandla bloggen till bok sattes dock saken i ett nytt ljus. Varför inte skriva några av de där inläggen som inte blev skrivna? Varför inte ge bokläsarna något unikt? Själv hade jag också – det ska medges – saknat bloggandet under de veckor som gått sen bloggen skrivits klart. För mig var "Ett år av akademiskt skrivande" hela tiden ett lustdrivet projekt som jag på alla sätt och vis fann djupt meningsfullt. Därför var valet enkelt. Klart det skulle bli några inlägg till.

Till saken hör också att bloggen redan från start hade haft en pipeline av inlägg. När jag gick live den 1 februari 2019 så hade jag 4–5 inlägg färdigskrivna och schemalagda. Därefter försökte jag skriva ungefär ett nytt inlägg i veckan. Men saker kom emellan. Vid ett tillfälle mot slutet av vårterminen var jag helt utan inläggsbuffert. Det kändes inte bra. Därför såg jag till att ha en rejäl pipeline inför hösten och inte starta upp bloggen för tidigt. Jag lovade också mig själv att vara mer disciplinerad vad gällde publicerandet av extrainlägg. Detta resulterade i att bloggen blev färdigskriven i slutet på november 2019.

Där och då lyfte jag idén om att kontakta ett förlag med Måndagsklubben. De var inte sena att ge sitt stöd. Sagt och gjort så buntade jag ihop inläggen, tog bort hypertextlänkarna och skickade ut några krokar. Caroline Boussard på Studentlitteratur svarade med vändande post. Hon kände till bloggen och ville gärna ses för en lunch innan jul. Den 11 december träffades vi, på eftermiddagen var det viktiga klart, och på kvällen – när barnen väl hade somnat – återvände jag till min lista. Vilka blogginlägg var det nu egentligen som aldrig blev skrivna? De skrevs sedan i ett glatt och stolt rus över att bloggen skulle bli bok!

Med detta vill jag understryka att inläggen i den här sektionen – även om de inte publicerades på bloggen – faktiskt skrevs under samma år av akademiskt skrivande som de andra. Boken kan därmed betraktas som en ”extended version” eller en ”directors cut”. Jag hoppas detta ska glädja såväl trogna bloggläsare som nytillkomna bokläsare. Oavsett vilken kategori du tillhör. Jag är väldigt glad att du läser detta. Det känns verkligen som en seger för bloggen att den nu blir bok. Och det finns knappast något bättre sätt att fira det på än att skriva lite till!


----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar