tisdag 4 februari 2020

Bloggen ska bli bok!


Ett år av akademiskt skrivande är över, men Ett år av akademiskt skrivande: Erfarenheter och arbetstekniker för unga forskare (Studentlitteratur, 2020) är på väg att gå i tryck! Det hela blev klart i mitten på december förra året och strax innan jul skickade jag in manus till förlaget. Utöver samtliga blogginlägg i kronologisk ordning kommer boken innehålla sex tidigare opublicerade texter ("blogginläggen som inte blev skrivna"), en introduktion, ett efterord, ett register och en sektion med tips på vidare läsning. Det hela känns både fantastiskt och en smula overkligt. Tänk att bloggen ska bli bläddringsbar!

När jag för ett drygt år sedan startade upp ”Ett år av akademiskt skrivande” fanns det inte en tanke på att den en dag skulle kunna bli en bok. Men på responsen och delningarna insåg jag snabbt att bloggen träffat rätt. Min facebook-vägg, som inte direkt är känd för att sjuda av aktivitet, blev plötsligt en plats för diskussion och erfarenhetsutbyten. I egenskap av bloggare fick jag också mycket uppmuntran och glada tillrop. Betydligt fler än jag är van vid att få som forskare.

Till min glädje (och förvåning!) visade det sig också att släktingar och vänner utanför akademin uppskattade bloggen. Tidigare hade de inte haft så stor insyn i min professionella värld. Genom bloggen fick de det. När någon bekant frågade mamma hur det var med mig och vad jag höll på med kunde hon hänvisa dem till bloggen. Så enkelt hade det inte alltid varit för henne att förklara!

Så vad betyder då det här för bloggen? Är den död eller återuppstånden? Juryn har inte helt bestämt sig, men mycket talar faktiskt för det senare. För även om jag tycker om att sätta punkt så tycker jag också om att blogga. De närmaste månaderna kommer det dock ske i en lägre och mer sporadisk takt. För innan jag committar till en ny publiceringstakt vill jag prova på hur det är att inte blogga regelbundet. Frigör det tid och engagemang? Eller känns det tomt och trist? Det vet jag ännu inte.

En sak jag dock landat i är att bloggen ska få behålla namnet ”Ett år av akademiskt skrivande”. Det känns lite konstigt, men det hade känts ännu märkligare att byta. Jag har själv då och då retat mig på bloggar som migrerat till nya plattformar. För en av bloggmediets stora fördelar är ju att det dokumenterar och arkiverar text på ett så förträffligt sätt. Jag vill att nytillkomna bloggläsare ska kunna gräva bakåt och botanisera. Det faktum att namnet blir missvisande gör mig inte så mycket.

Avslutningsvis tänkte jag också flagga för att det – när bloggboken väl kommer – ska hållas två releaseevents. Ett i Lund och ett i Stockholm. Det förstnämnda befinner sig ännu på planeringsstadiet, men för det i huvudstaden finns det faktiskt redan ett datum, en tid och en plats. Det hela kommer gå av stapeln någonstans på Stockholms universitet eftermiddagen den 6 maj. Det blir ett panelsamtal om forskarlivet efter disputation med Åsa Burman, Karolina Enquist Källgren och My Hellsing under ledning av yours truly. Därefter blir det mat och bubbel. Jag hoppas vi ses där!


----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar