torsdag 27 juni 2024

Svårfåtaglig

 


För något år sedan myntade min då 10-åriga dotter ett nytt ord: ”svårfåtaglig”. Hon använde det för att beskriva sin jämnåriga kusin i Göteborg som hade dålig koll på sin telefon. Det var lönlöst att skicka sms och direktmeddelanden till honom. Världen hans snurrade kring andra saker.

Själv har jag sökt sprida ordet ”svårfåtaglig” när jag talat om tid i poddar, intervjuer och inför olika publiker. För språk och begrepp har makt. Det vi har ord för kan vi tala om och påverka. Och jag tror att vi som lever nu i mitten av 2020-talet skulle behöva lära oss att vara lite mer svårfåtagliga.

Dels när vi arbetar med något svårt och viktigt. Dels när vi bara är lediga och gör ingenting. Men kanske allra mest när vi umgås med varandra. För det är något väldigt speciellt att få och ge odelad uppmärksamhet. Det kan inte ske samtidigt som vi scrollar Instagram eller får ett sms. Bubblan bryts. Närheten uppstår inte.

Vid den här tiden förra året skrev jag en text för Sydsvenskan där jag berättade om min numera årliga ritual att inleda sommarsemestern med en digital detox. Jag har inspirerats av Cal Newports ”Digital Minimalism” och Gloria Marks ”Attention Span”. Det här året vet jag en del andra som ska ge det en chans, däribland Fredrik Bankler på Kunskapsgruppen. Om du är nyfiken på att testa hoppas jag vårt inspelade samtal kan ge inspiration och vägledning! 

 


*

Och innan jag själv checkar ut tänkte jag också berätta en glad nyhet. ”Ta din tid” har nominerats till Årets HR-bok 2024! Därtill rekommenderas den som sommarläsning av såväl tidningen Arbetsliv som VD-tidningen. Det känns häftigt att boken börjat leva sitt eget liv och letat sig in i många olika världar!

Känner du någon som verkligen borde läsa den? Då kan du fram till klockan 15 i dag (torsdagen den 27 juni) mejla mig en kort motivering och din egen adress så postar jag – så länge lagret här på kontoret räcker – ett signerat exemplar som du kan ge bort.

Trevlig svårfåtaglig sommar! 


----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 

2 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.