tisdag 17 januari 2023

Vad spelar roll på tio års sikt?






Vad av det du gjorde förra året kommer spela roll om tio år? Det mesta? Inget? Något?

Frågan är förstås i strikt mening omöjlig att besvara. Det går inte att veta hur världen eller våra egna liv kommer gestalta sig på 2030-talet. Och att försöka uttala sig om vilka konsekvenser som enskilda handlingar, val eller projekt kommer få är såklart dömt att misslyckas. Likväl. Om vi ändå ställer frågan och försöker ge ett ärligt svar. Vad säger magkänslan? Ägnade du 2022 åt att släcka bränder, springa i ekorrhjulet eller plantera träd?

Anledningen till att jag inleder bloggåret 2023 med detta tema är att det imorgon har gått exakt tio år sedan jag disputerade. Ett decennium är nu ingen enormt lång tid. Varken i en människas liv eller för en historiker. Men det har hunnit hända ganska mycket. Både i mitt eget liv och i världen.

När jag insåg att tioårsdagen närmade sig började jag därför att fundera. Vad av det jag gjorde i början på 2010-talet spelar roll i dag? Det mesta? Inget? Något?

Ja, svaret på denna historiska fråga kom snabbt till mig. Det som verkligen spelat roll, och som sammanbinder nu och då, är relationer och vänskaper. Jag lever med samma människa då som nu (+ 3 barn!). Många av mina närmaste kollegor från doktorandåren, som Isak Hammar och Anna Nilsson Hammar, är fortfarande helt centrala personer i mitt forskarliv. Och en del av de personer som jag kände flyktigt då, som Johan Östling och Charlotte Nilsson, har blivit nära samarbetspartners och vänner. Många andra har tillkommit längs vägen.

Därtill har jag någorlunda regelbunden kontakt med några av de studenter som jag undervisade 2013. Flera av dem blev doktorander. Om en månad disputerar Karl Haikola på en avhandling om 1970-talets svenska framtidsforskning. Inom något år disputerar Axel Vikström på en avhandling om mediebilder av extrem rikedom och Anton Öhman på en avhandling om vittnesaktivism mot kärnvapensprängningar. Det känns häftigt att, lite från sidan, ha fått följa hela deras långa resa från grundstudenter till forskare!

Men kan vi då dra några större slutsatser av mina erfarenheter? Pekar de mot någon generell princip? Ja, det vill jag mena. På lång sikt är att bygga, fördjupa och utveckla relationer det viktigaste vi kan ägna oss åt. Privat som professionellt. En långlunch, en promenad eller en konferensmiddag kan vara långt viktigare än att läsa en bok, vinna ett anslag eller få en vetenskaplig artikel publicerad.

Så kanske bör den inledande frågan styras i en annan riktning. Mot ett relationsinriktat frågebatteri. Ptja, vi kan väl testa?

Vilka relationer har du etablerat och utvecklat under året som gått? Vilka känner du i dag som du inte visste fanns för ett år sen? Finns det några du skulle vilja lära känna bättre eller inleda ett fördjupat samarbete med under de kommande åren? Hur kan du prioritera de personer som är allra viktigast för dig framöver? På vilka sätt kan du hjälpa och tjäna andra? Vilka vill du omges av 2033?




----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar