tisdag 13 december 2022

Konsten att spela forskarspelet

 



Sedan starten i februari 2019 har jag knåpat ihop 139 blogginlägg. De flesta av dem blir lästa av ett par hundra personer i samband med att de postas. Därefter lever de ett tillbakadraget liv på nätets bakgårdar. 50 av dem finns förvisso i bokform – men försäljningen av Ett år av akademiskt skrivande: Erfarenheter och arbetstekniker för unga forskare (2020) har det senaste året klingat av. På biblioteken står många outlånade exemplar.

Själv tycker jag dock att blogginläggen gör sig alldeles särskilt bra i bokform. Det händer något när de läses i ett sträck. Och om ni är som jag så vill ni ju kunna stryka under och göra marginalanteckningar medan ni läser. Sånt gör man inte när man scrollar igenom ett blogginlägg på mobilen!

Många av texterna är också till sitt innehåll evergreens. De postades vid ett tillfälle, men är inte bundna till det. De är lika aktuella (eller inaktuella) nu som då. Andra har åldrats snabbare. De är intressanta som tidsdokument, men kanske inte mer än så.

Mot bakgrund av detta har jag den senaste tiden satt samman en e-bloggbok med arbetstiteln ”Konsten att spela forskarspelet”. Den innehåller nya och gamla blogginlägg varvade om varandra. Jag har alltså valt att frångå den kronologi som fanns i Ett år av akademiskt skrivande. Ambitionen har varit att göra samlingen mer tidlös.

Men vill någon läsa det här då? Ptja, det återstår att se! Jag har under förmiddagen skickat ut en pdf till de som är med i bloggens mejllista. Denna grupp får – varje gång jag publicerar ett nytt inlägg – ett mejl med en länk och några ord från mig. Ofta passar jag där på att tipsa om böcker eller poddar som jag inte riktigt hinner med att skriva blogginlägg om. Låter det som något för dig? Ja då är du varmt välkommen att signa upp. Bara skicka ett mejl till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se märkt ”Bloggens mejllista”.

Går du med skickar jag också över ”Konsten att spela forskarspelet”. Den existerar just nu i version 1.0 och jag tar tacksamt emot feedback på den! Saknas något inlägg? Eller är det något som bör utgå? Är ordningen bra eller borde det hela struktureras annorlunda? Skulle du vilja att den var längre? Kortare? Och funkar titeln?

Ja, svaret på dessa och många andra frågor kan en hemmablind bloggare inte ge. Och någon redaktör för just detta uppdrag har jag inte. Så vill du vara med i hivemind-redaktionen? Då är du varmt välkommen att hoppa ombord! Bara släng iväg ett mejl eller ett dm!

*

Med detta inlägg tar bloggen också julledigt. Tack för att ni är så många som velat hänga med även denna höst! Den nya normaltakten med ett inlägg varannan vecka har – åtminstone för min del – känts ganska lagom. Så vårterminens bloggtempo blir detsamma. God jul och gott nytt år! Vi ses här igen den 17 januari.

 

  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar