tisdag 2 februari 2021

A Year of Academic Writing

 


Igår var det exakt två år sedan den här bloggen gick live. Jag minns att jag inför detta var spänd och förväntansfull och inte så lite nervös. Skulle jag verkligen mäkta med ett inlägg i veckan? Skulle jag få ihop någon andrabok? Skulle bloggen få några läsare eller inte? Och vad skulle folk tycka om det jag skrev?

Jag minns att det första inlägget, "Andraboken", på en vecka fick 71 läsningar. Det tyckte jag var rätt bra. Så många historiker finns det trots allt inte här i landet. De kommande veckorna låg läsarantalet för nya inlägg ganska stadigt kvar på denna nivå. Det tog jag också som ett gott tecken. Men det verkliga kvittot på att bloggen hade träffat rätt var att den började skapa diskussion i kommentatorsfältet, på sociala medier och kring lunch- och fikabord. Det gav skrivlust!

Och det som hände sen är, som det heter, historia. Bloggens popularitet växte successivt och när jag i december 2019 kontaktade Caroline Boussard på Studentlitteratur berättade jag glatt att bloggen, enligt Google Analytics, totalt hade haft omkring 7 600 visningar. I dag är antalet uppe i över 24 000. Dessa siffror ska förstås tas med en stor nypa salt. Allt är inte människor som klickar. Men likväl. Det råder ingen tvekan om att bloggen har fler läsare än mina vetenskapliga alster.

Den uppskattning jag fick för bloggen nådde en ny nivå när den gavs ut som bok. Ett år av akademiskt skrivande har lästs av många som inte hade hört talas om mig eller bloggen under tiden den skrevs. Boken har också rört sig en ganska bra bit utanför historikerkretsarna och rentav fått ett och annat fan. Ett av dessa, Åsa Thormählen, drev tidigt på för att boken skulle översättas till engelska. Studentlitteratur var med på båten och under sommaren 2020 hamnade manuset hos Rikard Ehnsiö. I oktober blev han klar och nu i dagarna anländer A Year of Academic Writing: Experiences and Methods for Early Career Researchers från tryckeriet!

Med anledning av detta lanserade jag därför igår systerbloggen: ”A Year of Academic Writing”. Där kommer under det kommande året hela den översatta bloggboken att publiceras med två års fördröjning. Min förhoppning är att bloggen därigenom ska kunna nå en internationell läsekrets och bidra med ett svenskt perspektiv i den större akademiska bloggosfären. Vem vet, kanske jag till och med kommer kunna lära känna några av mina internationella förebilder på området? Säg Inger Mewburn eller Joli Jensen? Det hade varit häftigt!

För trogna bloggläsare är förstås en engelsk översättning av två år gamla inlägg kanske inte det första man kastar sig över. Men misströsta inte, den svenskspråkiga bloggen kommer puttra på som vanligt. Dock vill jag förstås gärna ha hjälp att sprida ordet om den engelska bloggen till alla de som ni tror kan ha glädje av den. Så vill ni länka, dela, tweeta och rekommendera genom era respektive internationella nätverk så vore jag mycket tacksam!




----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar