tisdag 16 juni 2020

Finish On Time: Academic Writing Edition



De senaste två terminerna har jag i Finish On Time:s regi gett workshops om akademisk produktivitet och välbefinnande. De har riktat sig till doktorand- och handledargrupper, institutioner och tvärvetenskapliga nätverk här vid Lunds universitet. Därigenom har jag på nära håll fått uppleva akademins bredd och olikheter. Men jag har också fått se hur mycket det är som faktiskt förenar forskare över fakultets- och ämnesgränserna.

Såväl historiker som fysiker har ett begränsat antal arbetstimmar per dag och ett liv utanför jobbet. Såväl nyantagna doktorander som rutinerade professorer har glädje av att stanna upp och fundera över hur de arbetar. Särskilt värdefullt är det att få dela tankar och erfarenheter med andra som befinner sig i en liknande situation som man själv. Det kan vara oerhört befriande att inse att man inte är ensam.

Akademiskt skrivande är en av de aktiviteter som i princip alla forskare ägnar sig åt. För många humanister och samhällsvetare är skrivande rentav det främsta arbetsredskapet. Men även medicinare och naturvetare tänker och kommunicerar genom att skriva. Publikationer blir inte till genom experiment allena. Och förutan ansökningstexter blir det knappast några tjänster eller anslag. Själv har jag under året som gått ofta återkommit till akademiskt skrivande när jag hållit Finish On Time-workshops. Det har varit ett sätt att exemplifiera hur de arbetstekniker vi lär ut, som unit-metoden, praktiskt kan komma till användning.

Någon gång i vintras började jag fundera på om inte det hela skulle gå att utveckla vidare. Responsen som jag fick på de ordinarie workshoparna – liksom här på bloggen – gjorde mig ganska säker på att det fanns ett uppdämt behov. För skrivande är något som de allra flesta forskare på ett eller annat sätt kämpar med. Inte minst prokrastinering och upplevelsen av att aldrig ha tillräckligt med tid. Borde inte Finish On Time försöka möta detta? Varför inte utarbeta en ny workshop kring hur det i praktiken går till att skriva inom akademin? Jag lyfte tankarna med Finish On Time:s grundare Åsa Burman och hon tyckte idén lät toppen.

Några månader senare avsatte jag en förmiddag till att skissa på ett upplägg för hur en heldagsworkshop skulle kunna se ut. Resultatet blev en tvåsidorsprototyp i stackatoformat. Det var en rå text, men med en tydlig linje och stark förankring i den litteratur om akademiskt skrivande som jag tagit upp här på bloggen. Åsa blev entusiastisk och började sondera om det fanns intresse från Lunds universitets sida att pröva konceptet. Det gjorde det. I själva verket visade det sig att vår pitch skedde med perfekt tajming. Det var just något sådant här som man letade efter!

Parallellt med diverse samtal, möten och förhandlingar började jag därför under senvåren att sätta samman en första Powerpoint-dummy. I början på juni prövade jag workshopen på några av de andra i Finish On Time-gänget via Zoom. Med deltagare från Stockholm, Strängnäs och Seattle kändes det hela onekligen väldigt mycket våren 2020! Feedbacken jag fick var oerhört värdefull och nu återstår endast en sista bearbetning innan workshopen är redo att testas live.

För någon vecka sedan blev det också klart att Lunds universitet köper in två piloter av ”Finish On Time: Academic Writing Edition”. I skarven september/oktober kommer därigenom 20 doktorander och 20 postdocs från olika fakulteter att gå workshopen. Alla deltagare får då också ett exemplar av Ett år av akademiskt skrivande. Det känns stort! Jag ser verkligen fram emot detta.

"Finish On Time: Academic Writing Edition" är förstås också en seger för den här bloggen. Utan den hade inget av det här hänt! Därför känns det roligt att kunna berätta att bloggen kommer rulla vidare i höst. Huruvida det blir nya inlägg varje eller varannan vecka är inte riktigt bestämt. Men framåt september kommer det hur som att puttra igång igen. Till dess önskar jag alla bloggläsare en trevlig sommar. Och om det finns intresse för "Finish On Time: Academic Writing Edition" så är det bara att slänga iväg ett mail till mig så berättar jag mer!



----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar