tisdag 10 december 2024

Vad ska du bli när du blir stor?

 




Mot bättre vetande frågar jag då och då barn – också mina egna – vad de ska bli när de blir stora. Svaren är i regel hopplösa. Och det är inte barnens fel. De har varken kunskaperna, livserfarenheterna eller självinsikterna som gör frågan meningsfull.

De tycker lika illa om den som jag själv gjorde på 1990-talet. Ändå är det svårt att inte ställa den. För man är ju nyfiken på hur barn och tonåringar tänker om sitt liv och sin framtid. Man vill dem väl. Och man skulle gärna vilja veta med säkerhet att saker och ting kommer att gå bra för dem. På något sätt.

Men är frågan mer meningsfull att ställa till 30- och 40-åringar? Ja, för mig har det i alla fall varit så. Ni som följt mig här på bloggen vet att jag funderat mycket över tid, vad som är meningsfullt och hur man kan göra för att uppnå olika saker.

En av de viktigaste övningarna jag gjort på det här området skedde inom onlinekursen ”PostdocTraining” som jag gick för lite drygt tio år sedan. Den gick ut på att föreställa sig en perfekt arbetsdag tjugo år fram i tiden. Från det att du gick upp till dess att du gick och la dig. Om du fick bestämma själv, vad skulle du då ägna dig åt? När på dagen skulle du göra vad? Med vilka skulle du vilja göra det?

För mig var denna övning en ögonöppnare. Den gjorde att jag insåg att jag ville arbeta som forskare snarare än lärare. Jag ville ha tid att skriva och läsa och gå på seminarier. Jag ville leva ett enkelt liv utan för mycket resor och stress.

Några gånger har jag på egen hand gjort om övningen. Men då inte tittat tjugo år framåt utan fem eller tio. Jag har också utökat tidsspannet från en idealdag till en idealvecka eller -månad. För även om jag gillar rutiner så gillar jag också variation. Och jag tycker också – som jag skrev om i blogginlägget ”Vilken förändring vill du skapa?” – att det är viktigt att tänka större än det egna jaget och välbefinnandet.

Ämnet är också återkommande i min favoritpodcast, Cal Newports ”Deep Questions”. Det koncept han använder där är ”lifestyle-centric career planning”. Med detta menar han att man ska börja med att fråga sig vilken typ av liv man vill leva – inte vad man vill bli. Detta har en direkt koppling till den där dagsnivån som övningen jag gjorde handlar om.

För att citera Annie Dillard: "How we spend our days is, of course, how we spend our lives." 

Och här har vi – tror jag – ytterligare en anledning till varför det är så svårt för barn, tonåringar och unga vuxna att svara på den där frågan om vad de vill bli när de blir stora. De vet inte hur det är att arbeta obekväma arbetstider (eller leva med någon som gör det). De vet inte skillnaden på att tågpendla eller cykla till jobbet. De vet inte hur det är att vara detaljstyrd eller att vara totalt fri. De vet inte hur det är att hantera osäkerhet och risk

För att nå insikter om detta måste man – som Herminia Ibarra skriver – göra först och reflektera sen. Insikterna kan inte tänkas fram eller överföras från en människa till en annan.

Och man blir inte färdig i första taget. Jag håller fortfarande på att ta reda på vad jag ska bli när jag blir stor!


*




Vill du ha mer tid, energi och luft i kalendern 2025? Då är "Ta din tid" boken för dig! Alla som köpt och läst den är också välkomna på den digital kickoffen #Tadintid2025 den 9 januari, 13–15 på Zoom. Anmälan sker här! (Går utmärkt att ge bort bok+workshopdeltagande som julklapp!)

Och skulle ni vilja köpa ett signerat exemplar eller två direkt från mig? Bara mejla mig på david.larsson_heidenblad@hist.lu.se eller titta förbi kontoret under veckan så ordnar jag det!


----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar