Sidor

torsdag 22 maj 2025

Bloggen flyttar till Substack (och byter namn till "Ta din tid")

 


Efter drygt sex år här på Blogger har jag bestämt mig för att byta till en ny plattform: Substack. I samband med detta kommer också bloggen att byta namn till "Ta din tid". Innehåller kommer att vara detsamma och bloggarkivet följer med. Jag hoppas såklart du som läser det här vill läsa mig även i fortsättningen. Bästa sättet då är att bli prenumerant på Substack! (men man kan läsa där utan att prenumera och innehållet kommer även fortsättningsvis att vara helt fritt tillgängligt). 

Klicka här för att gå med!


tisdag 20 maj 2025

Det tomma skrivbordssyndromet




Det svåraste med att skriva är att börja. Steget från att ha en ambition om att skriva på något till att faktiskt göra det kan vara långt. Mycket långt. Ibland går man och drar på ett kapitel eller en artikel i veckor, månader (eller år!).

Skälen är ofta goda. Det kan vara undervisning, handledning, kollegor som behöver hjälp med något akut. Kanske en rolig förfrågan eller en presentation som behöver förberedas. Eller bara en inbox som växer och frodas. Seminarier som lockar och energinivåer som är låga.

”Imorgon gör jag det.” ”Nästa vecka ser ren ut.” ”Jag ska bara först bli klar med…”

Inom den personliga produktivitetslitteraturen talar man ibland om ”the empty desk syndrome”. Det vill säga att man tänker att man först måste få allt smått klart innan man kan börja med det stora. Problemet här är förstås att skrivbord sällan blir helt rena. För nya saker dyker ju upp. Och ju längre in i arbetslivet man kommer desto mer sammanhang tenderar man att bli en del av.

Om detta världens tillstånd kan man tycka både det ena och det andra. Men om man vill vara en skrivande person genom hela yrkeslivet så måste man lära sig hantera detta. Steget från ambition till faktiskt skrivande får inte växa sig för stort. Då blir forskarlivet plågsamt.

En strategi för att komma igång är att bryta ner saker i små uppgifter. Själv siktar jag ofta på att skriva stycken (2–3 stycken kan vara ett lagom mål för ett skrivpass). Dessa stycken ingår i sin tur som regel i avsnitt på 2–3 sidor. Sådana avsnitt kan jag rent tekniskt skriva klart på en bra arbetsdag. Men i regel har jag ett lägre tempo än så, särskilt i början. De första sidorna på något nytt värker jag fram. Också detta gör det förstås svårt att komma i gång med ett projekt. För det som är jobbigt skjuter man ju som bekant gärna på.

Ett annat sätt är det jag ägnar mig åt just nu. Alltså att blogga. Det är en form av skrivande som jag regelbundet ägnar mig åt, även i perioder då jag inte har tid att ägna mig åt ”riktigt” skrivande. Kanske kan detta jämföras med hur en pianist övar på skalor eller ett band jammar. Det är en aktivitet som håller mig i form. Jag kan koppla av, låta saker hända, testa något nytt.

Men att blogga kan förstås också vara ett sätt att skjuta viktigare skrivuppgifter åt sidan. För det är en sak att skriva ”rakt ur huvudet” (som jag gör här) och en annan att skriva i dialog med böcker och källmaterial och med kritiska läsare i åtanke.

Så färdigbloggat för den här gången. Imorgon får jag ta och bara börja!


*

Vidare bloggläsning:




----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 

tisdag 13 maj 2025

Om värdet av att utarbeta strategier i goda tider






Få saker är så kraftfulla som att ha – och följa – en genomtänkt strategi. Men att utarbeta en sådan är svårt. Därför ägnar de flesta sig bara åt denna typ av arbete om de verkligen måste. Det vill säga om de har allvarliga problem eller inser att de är på väg att få det. För forskare kan det handla om att man står utan tjänst eller forskningsmedel. För institutioner kan det handla om att studentunderlaget krymper eller ekonomin är pressad.

Med ryggen mot väggen tvingas man att tänka igenom vad man verkligen vill och behöver uppnå. Göra svåra prioriteringar. Fokusera de bristfälliga resurserna där de gör mest nytta. Det finns en enorm kraft i detta. Ibland kan hanteringen av kriser lägga grunden för långsiktig framgång. Få saker är så värdefullt som fokus.

Men strategier kan utarbetas även i goda tider. Alltså när möjligheter öppnas, resurserna växer och himlen är blå. Hur vill du förvalta din doktorandtjänst, ditt VR-anslag eller din nya professur? Vad är det bästa som kan hända de närmaste åren? Vad är det sämsta? Vilka människor vill du tjäna? Vilken förändring vill du skapa?

Frågor som dessa är lätta att hoppa över. Solen skiner ju och de hedersamma förfrågningarna trillar in. Kalendern är full. Saker bara händer. Och när ska man slappna av om inte när det är medvind?

Samtidigt. Om du nu har arbetat hårt, länge och målmedvetet för att få en viss chans eller uppnå stabilitet i tillvaron. Vill du då inte förvalta detta? Göra det bästa av situationen?

Om svaret är ja så behöver du avsätta tid. För en strategi utarbetar man inte i farten eller vid sidan om. Det är ett svårt och mödosamt arbete. Såväl intellektuellt som känslomässigt. För en strategi innebär att man gör svåra val. Ett fåtal saker ska göras med full kraft. Långt fler ska väljas bort. Det är lättare sagt än gjort.

Men poängen med att göra genomtänkta prioriteringar är att de på sikt gör tillvaron enklare. Om man vet vad som ska uppnås och ungefär hur det ska gå till, då har man också verktyg för att tacka nej till annat. För antingen ligger saker i linje med den långsiktiga strategin eller så gör de inte det. Hell yeah or no.

Problemet här är förstås att varken individer eller organisationer är fullt så enkelspåriga. Vi bär alla på många lovvärda – och delvis motstridiga – ambitioner. Syftet med en strategi är att hjälpa oss att fokusera vår satsning för en tid. Även när världen eller vi själva drar oss i andra riktningar. Att följa en strategi är inte naturligt. Det är ett disciplinerat val.

Men att utforma en strategi handlar, som Richard Rumelt betonat, inte om att göra val mellan ett antal givna alternativ. Världen möter oss sällan på detta sätt. Strategier skapas under osäkerhet. Detta gäller även när vi befinner oss på en bra plats.

Så det faktum att du inte riktigt vet vad du vill, behöver eller förmår. Känslan av att du inte riktigt har kontroll på situationen. Det är varken konstigt eller fel. Snarare är det ett tecken på att du skulle ha glädje av att utforma en strategi. Även i goda tider gäller det att så och plantera. 


*
 


----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 

fredag 9 maj 2025

Nya intervjuer om "Ta din tid"


De senaste två veckorna har "Ta din tid" och jag snurrat runt lite extra mycket. En del har varit planerat sedan länge. Annat har bara råkat sammanfalla. I det här inlägget samlar jag några länkar och bilder för er som vill titta, lyssna eller läsa mer! 




I SvD:s podd "Hacka livet" ger jag lite tips kring planering. I avsnittet ger också Victoria Myrén en jättebra introduktion till Oliver Burkeman och hans idéer. Programledare är Yael Seligsohn. Läs och lyssna här!




I podden "Perspektiv" går Per Grankvist på djupet med mig om hur man konkret kan göra för att ta sin tid. Vårt samtal är bitvis utmanande och det hjälpte mig att nå klarhet i ett par saker som jag aldrig tidigare formulerat för mig själv. Lyssna gärna på oss!



I måndags hade jag och Bodil Jönsson ett samtal under Hållbarhetsveckan i Lund på temat: "Vad är ett hållbart förhållningssätt till tid?" Själva samtalet finns inte inspelat, men inför det gjorde Sanna Trygg en intervju med mig som kan läsas här.




Mitt i detta har jag också hållit i ett par workshops som tar sin utgångspunkt i "Ta din tid". En höjdpunkt i min forskartillvaro! (Och förhoppningsvis också för de som deltar!). Bilden ovan är från Chalmers.





Vad som orsakar vad är svårt att veta, men förra veckan lade "Ta din tid" beslag på en pallplats i kategorin "Pocket facklitteratur" på Bokus. Inte så illa för en 1,5 åring :) 


----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 



tisdag 6 maj 2025

Därför är det bra med fullspäckade dagar

 



Motsatsen till blanka dagar är fullspäckade dagar. Inom den personliga produktivitetslitteraturen står dessa lågt i kurs. För människor som flänger från möte till möte, zoomar och har sig, de får knappast till något djuparbete. De skriver inga böcker, målar inga tavlor. Full koncentration undermineras nämligen av ständig ”context switching”. När man kommer hem efter en sådan dag är det lätt att bara krascha. Fram med chips och godis.  

Men stämmer detta verkligen? Är fullspäckade dagar så hopplösa som det sägs?

Jag har med tiden börjat bli osäker. Kanske är det rentav så att de är en förutsättning för blanka dagar? För alla vi som arbetar i organisationer och konstellationer som kräver samarbete, möten och koordinering vet att en hel del saker trots allt måste bli av. Och då kanske det är lika bra att samla dem på ett ställe i kalendern? Kanske köra några sådana dagar på raken?

Själv experimenterar jag den här terminen med ett sådant förhållningssätt. När en vecka klumpar ihop sig ser jag den – vid en viss punkt – som förlorad för djuparbete. Varför försöka skriva något när förutsättningarna är usla? Det skapar bara frustration.  

Däremot kan en tjock vecka ofta bli lite tjockare utan att man kraschar. Har man tre möten inbokade en dag så kan man lika gärna ha fyra eller fem. Alternativt göra lite administrativt arbete som kräver tid, men inte någon kreativ energi. Säg beställa böcker, boka resor, städa kontoret eller ladda upp dokument i Canvas.

Den stora fördelen med en sådan här planering är att det kan frigöra tid på annat håll. I stället för fyra upphackade veckor kan du få till två knökfulla och två rena.

Längre fram i en akademisk karriär kan detta förstås framstå som en utopi. En efterfrågad lektor eller professor kan ha saker att göra precis hela tiden. ”Jag säger nej hela tiden”, har en sådan berättat för mig. Ändå vet jag att den personens kalender är helt full, ibland mer än så.

Så vad kan man göra då? En teknik jag fått höra om är att säkra en vecka i månaden. Detta är att betrakta som en forskningsvecka. Då finns inga möten, ingen undervisning, inga långa luncher. Och man svarar inte på mejl. Det är som om man vore på Mallorca eller i Sälen med familjen. Men i själva verket är man på sin skrivplats och håller dörren stängd. På detta sätt kan man få saker att hända, trots att livet svämmar över av åtaganden och förfrågningar.

Övrig veckor händer allt annat. Då är man tillgänglig, uppbokad och inbokad. Känns det tungt? Är huvudet helt slut? Då kan man känna tillförsikt i att om två veckor, då kommer det att vara annorlunda. Det kommer finnas tid för att göra framsteg på det där som är långsiktigt viktigt men inte brådskande.

Fullspäckade dagar och veckor. Det låter inget vidare. Kanske låter det rentav som maj? Årets av tradition mest hektiska månad. Då allt ska hända och nästan ingen arbetsvecka är fem dagar lång.

Men ska man ha blanka dagar och veckor så får man någonstans betala priset. 


*

Vidare bloggläsning

"Tvådagarsmetoden"

"Svårfåtaglig"

"En sak om dagen"


----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 

tisdag 29 april 2025

Fem läs- och lyssningstips (april 2025)

 


#1

De senaste decennierna har entreprenörskap varit ett dominerande ideal i arbetslivet. Men hur blev det så? Och vilka har skapat detta? Frågor som dessa står i fokus för Erik Bakers imponerande monografi "Make Your Own Job" (Harvard University Press) som rör sig från 1800-talets industriella arbetsetik till samtidens entreprenöriella. Hans analys spänner över såväl akademisk utveckling vid prestigefulla handelshögskolor som populär management-litteratur och företagarmemoarer. Jag lärde mig massor! Årets bästa akademiska läsning so far. 



#2

Där Erik Baker i grund och botten är kritisk till utvecklingen så omfamnas den på ett konstruktivt sätt i en annan ny bok: Ilana M. Horowitz "The Entrepreneurial Scholar". För Baker hade det här varit källmaterial, men för mig och dig är det en nyttig guidebok för att navigera en akademisk karriär på 2020-talet. 



#3

På tal om detta med arbete, karriär och livsval så hade P1 Söndagsintervjun för några veckor sedan ett mycket intressant avsnitt med fotbollsjournalisten och poddaren Erik Niva där han reflekterar kring sin "andra halvlek". Hur gör man för att börja arbeta mindre? Var kommer självförtroende och handlingskraft ifrån? Lyssna t.ex. här.




#4

Det finns för många böcker i världen för att man ska hinna läsa mer än en bråkdel (även av de riktigt bra!). Därför är det tur att det finns andra som läser brett och konstant, tänker vidare och skriver utifrån sin läsning. En av dem är ekonom-historikern Bengtsson vars blogg jag verkligen rekommenderar, t.ex. det här riktigt intressanta inlägget om den tyske ekonomisk-sociologen Wolfgang Streeks krisanalyser (och kritik av denna)




#5

Lisa Irenius veckobrev ska förstås alltid läsas, men jag vill alldeles särskilt tipsa om "Hemligheten bakom en riktigt bra text". För just som hon skriver är det!


*


Nästa vecka är det också dags för två öppna events med mig. Kom gärna! 

5/5 "Vad är ett hållbart förhållningssätt till tid?" - ett samtal mellan mig och Bodil Jönsson. 
Tid: 15–16 
Plats: Stadshallen i Lund, salen Amfi.

7/5 "Ta din tid i hektiska maj!" - ett digitalt lunchsamtal med mig för läsare av "Ta din tid".
Tid: 12–13

----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 

tisdag 22 april 2025

Om att vänta på besked

 


Bland det mest onödiga man kan göra är att gå och vänta på besked. Ändå är det svårt att inte göra det. För har man skickat in en ansökan, sökt ett jobb eller pitchat en idé för någon så vill man ju veta hur det går. Många gånger är det också värre att leva i ovisshet än att få ett negativt besked.

För det tar tid och energi att hoppas och hålla mentala dörrar öppna. En stängd dörr kan göra ont. Men det är vad det är. Det finns inget alternativ. Man får gå i en annan riktning.

Det råd jag fick som ung forskare från luttrade kollegor var att ”skjuta med hagel och glömma”. En person talade om sina ansökningar i termer av satelliter. Dessa sköts upp vid något tillfälle. Därefter snurrade de runt i rymden. En dag trillade de ner och i bästa fall blev man positivt överraskad. ”Åhå, hade jag sökt det där?”

Ju fler satelliter man sköt upp desto bättre. För efter ett visst antal ökade chansen att man faktiskt på riktigt glömde bort man vad väntade besked på.

Själv har jag den här terminen skyfflat i väg betydligt fler ansökningar än vanligt. Senast det var så här många satelliter ute och snurrade var i bloggens barndom 2019. Därefter har jag förvisso skrivit och pratat om hur jag gör, men med åren har jag delvis glömt bort hur det känns. Det är nyttigt att få återuppleva! (men inte alldeles angenämt!)

Inom ett par månader kommer en del saker att klarna. Under hösten klarnar ännu mer. Och oavsett utfall så ska det bli skönt att få veta och därefter fatta nya informerade beslut. 

Men vad har detta då att göra med den här arbetsveckan? Inte det minsta. Idag, imorgon, på torsdag och på fredag så ska det i första hand skrivas. Ska texten bli bra gäller det att gå in i ämnet, sätta klockan på 40 minuter och 8 sekunder, ta pauser och promenader. Mina tankar ska snurra kring meningar, stycken, bågar och ord.

Satelliterna där ute i rymden får snurra bäst de vill. Jag kan inte påverka dem nu. Och om det är något som brukar kunna tysta oro och osäkerhet så är det att ha en plan och följa den. Samt att försvinna in i en uppslukande arbetsuppgift. En fot framför en annan!

*

Vidare bloggläsning





----------------------------------------------

Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap!

tisdag 15 april 2025

Nyliberalism i Norden revisited

 


Hösten 2019 hade den här bloggen funnits i ett halvår. Jag höll på att avsluta min forskning om miljöfrågornas genombrott och skriva klart min andrabok, vad som kom att bli ”Den gröna vändningen”. Parallellt gick jag och väntade på besked. Skulle det bli någon finansiering för mina nya forskningsidéer eller inte?

Den 17 oktober 2019 kom beskedet. En känslomässig berg-och-dal-bana som jag skrivit om i inlägget ”Win some, lose some”. Kontentan var att jag i sex år, från 2020 till 2025, skulle arbeta inom forskningsprogrammet ”Nyliberalism i Norden” lett av Jenny Andersson och finansierat av Riksbankens Jubileumsfond. Ett fantastiskt privilegium. För det är i grunden genuint annorlunda att ägna sex år åt någonting tillsammans med andra än att – som de flesta projektforskare – ägna i bästa fall tre år åt någonting på egen hand.

Där och då minns jag också att sex år kändes som en mindre evighet. Det var svårt att föreställa sig att programmet en dag skulle ta slut och mitt forskarliv då skulle gå vidare.

Men nu är det 2025 och i förra veckan kom antologin ”Nordic Neoliberalisms: Perspectives on Economic, Social and Cultural Change in the Nordics After 1970” ut på Routledge. Där finns mängder av spännande kapitel av programdeltagare som kastar ljus över sådant som vi inte visste så mycket om hösten 2019. Den är fritt tillgänglig open access så det är bara att gå in och botanisera!

Själv har jag tillsammans med Orsi Husz och Elin Åström Rudberg skrivit om hur sparande i aktiefonder slog igenom i Sverige under 1980-talet. Det skedde genom statliga sparstimulanser, först Skattefondssparandet (1978) och sedan Allemansfonderna (1984). När jag är ute och föreläser är det ofta personer i publiken som minns detta. Hundratusentals svenskar fick härigenom sin första regelbundna kontakt med finansmarknaderna.

Få minns detta som politiskt kontroversiellt. Snarare var det någonting som bara hände. Ett nytt vardagsbeteende i en ny tid. Men om man går tillbaka till källorna så framträder en annan historia. Konfliktlinjerna var tydliga, hårda och ihållande. Långt in i valrörelsen 1982 lovade Socialdemokraterna att om man kom till makten så skulle det statligt stimulerade fondsparandet bort. Ett par veckor innan valet bytte man fot. Systemet skulle förändras, men inte försvinna.

I april 1984 infördes Allemansfonderna. De politiska konflikterna bleknade. Riksgäldskontoret och bankerna satsade stort på att få människor med från start. Och eftersom börsen fortsatte uppåt under 1980- och 1990-talet blev resultatet för de som var med gott. Omkring en miljon människor fick direkta erfarenheter av att pengar placerade på börsen kan växa. Ja, med tiden mångdubblas i värde. Det är en levd erfarenhet av stor betydelse för vad som hänt sedan dess. 

Vill ni få hela historien så finns den i vårt kapitel: "Wage Earners, Taxpayers or Everyman Capitalists? The Making of a Mutual Fund Culture in Sweden". Hela boken finns här!


Vidare bloggläsning




----------------------------------------------
Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 

tisdag 8 april 2025

Hur långa ska seminarier vara?

 




Seminarier i Lund går i regel av stapeln mellan 13.15 och 15. Det är en utmärkt tid. Man har gott om tid att få kreativt arbete gjort under förmiddagen och kan träffa någon över lunchen. Men man har också möjlighet att stanna kvar efter seminariet och socialisera. Alternativt kan man kila tillbaka till kontoret, svara på mejl och stänga ned dagen. Vid 16-tiden kan man hämta barn och gå in i en ny fas.

Men måste alla seminarier ligga på den här tiden? Och måste alla seminarier vara två timmar långa?

För ett par veckor sedan var jag på ett lunchseminarium med den belgiska historikern Marie-Gabrielle Verbergt. Hon arbetar den här våren i Johan Östlings stora projekt ”The Europeanisation of the Universities” och har tidigare skrivit en avhandling om ERC:s historia. Detta ämne intresserar många forskare inom olika discipliner. Lunchseminariet lockade ett trettiotal åhörare.

Mellan 12.10 och 13 hann Marie-Gabrielle hålla ett pregnant och tankeväckande föredrag, men också svara på ett antal frågor. Klockan 13 knackade studenter på dörren och diskussionen fick avslutas. Jag vet att jag talar för fler än mig själv när jag säger att seminariet gav mersmak. Ämnet var långtifrån uttömt och engagemanget stort.

Samtidigt var seminariet klart redan klockan 13. Det fanns tre timmar kvar av arbetsdagen. Själv gick jag tillbaka till kontoret och skrev. Andra gick till undervisning och möten. Lunchseminariet hade alltså sömlöst gått in i många olika upptagna människors arbetsdagar.

Veckan därpå hade vi gästforskarvecka på Centrum för kunskapshistoria. Fem forskare från Europa och Australien kom till oss och seminarier var en självklar del av deras vistelse. En dag hade vi ett längre (13–16) där de presenterade sin forskning. Detta följdes av en AW. En annan dag hade vi ett lunchseminarium för vilket vi alla hade läst samma vetenskapliga artikel. Det pågick 11.30–13 och möjliggjorde som synes även det kreativt arbete både före och efter.

Nu menar jag inte att vi i alla lägen måste tidsoptimera våra arbetsdagar. Frihet och planlöshet har ett värde. Men samtidigt är kostnaden för säg ett möte klockan 9–10 högt. Det gör att hela förmiddagen blir upphackad. Man hinner inte med så mycket innan och startar man upp något efteråt är det strax lunch. Kan man flytta mötet till 10–11 eller ännu hellre till eftermiddagen så får man mer sammanhängande tid att spela med. Och det är otroligt värdefullt om man vill driva ett skrivprojekt framåt.

Med detta sagt är seminarier också viktiga. Det är essentiellt att ta del av vad andra gör, föra kritiska diskussioner och tillsammans söka göra tankar och texter bättre. Ett akademiskt liv utan detta vore fattigt. 

Men likaväl som man kan få förvånansvärt mycket kreativt arbete gjort på 40 minuter och 8 sekunders djuparbete, så kan ett seminarium vara förvånansvärt komplett på 50 minuter. Fler sådana tack!


*



Och på tal om detta med tid! Den 5 maj, kl. 1516 kommer Bodil Jönsson och jag samtala i en öppen föreläsning i Stadshallen i Lund (sal Amfi). En sydsvensk fortsättning på eventet "Har du tid?" som Volante arrangerade i Stockholm i höstas. Samtalet är en del av Hållbarhetsveckan i Lund och det är bara att dyka upp om ni tycker det verkar intressant! Mer info finns här.


----------------------------------------------

Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap!


tisdag 1 april 2025

Terminsavstämning & morotsprojekt

 


När jag gick in i den här terminen visste jag att den första halvan krävde disciplin och fokus. Ansökningar skulle in och ett kapitel behövde skrivas. Runtomkring detta har annat fått passas in, men det har inte varit möjligt att göra några större utsvävningar. Framför allt har jag många gånger fått hindra mig själv från att kasta upp nya bollar i luften. Allt har sin tid. Och den här terminen är prio 1 att säkra framtida försörjning och göra klart saker. Därför har jag hittills i år gjort mer än jag har tänkt.

Men i förra veckan var det dags att stanna upp och lyfta blicken. Den sista ansökan hade skickats in och det där kapitlet hade blivit manusklart. Så jag städade undan på skrivbordet, lämnade tillbaka böcker till biblioteket och plockade fram en bunt vita papper. Målet var att få koll på resten av terminen. Vad har jag att spela med? Och vad kan jag rimligen räkna med att få gjort?

Konkret gjorde jag en serie fyraveckorsplaneringar från nu fram till slutet av juni. Jag började med att gå igenom kalendern vecka för vecka och skriva ned alla åtaganden. Därefter gjorde jag en uppskattning över hur mycket ”ren” arbetstid jag kommer ha varje vecka. Först när detta var gjort började jag peta in mina större skrivprojekt i planeringen. Kan jag ha ett utkast på kapitel 6 klart till mitten av maj? Hinner jag därefter med ett kapitel till? Vilket utrymme har jag att tacka ja till saker som kommer min väg?

För två veckor sedan hade jag inte kunnat svara på dessa frågor. Jag var i ”utförandeläge” och sköt framtiden åt sidan. Men efter att ha gjort min terminsavstämning vet jag mer.

Exempelvis vet jag nu att från påskveckan fram till nationaldagen så är det väldigt många korta veckor. Ja, det finns typ en eller möjligen två veckor med 5 arbetsdagar i. Det är ett pärlband av röda dagar, klämdagar, utvecklingsdagar och en minisemester.

Så här är det ofta på våren, men det skiftar lite beroende på när påsk, första maj och nationaldagen infaller. Hur som. Den här tiden på året skiljer sig dramatiskt från september, oktober, november. Det gör man klokt i att komma ihåg.

Själv går jag nu in i terminens andra halva med en ganska så tydlig plan. Det gäller fortsatt att vara disciplinerad, men det finns också en del vingelutrymme. Framför allt kommer jag kunna ha ett mer distinkt fokus eftersom det projekt jag skrivit ansökningar på nu helt kommer läggas åt sidan.

Under året har jag också samlat på mig några ”morotsprojekt” (det vill säga idéer för tidningsartiklar) som jag hoppas kunna peta in i skrivschemat. Vilka, när och hur många som det blir tid till vet jag inte. I värsta fall får alla skjutas på framtiden. Men det borde inte bli så.

För poängen med att planera är ju att se till så det finns luft. Disciplin och fokus i all ära. De är medel och inte mål. Vad man vill är att ligga lite före sin planering så att det finns gott om tid för infall och lek!


Vidare bloggläsning



"Fyraveckorsplanering"


*


Ett morotsprojekt som såg dagens ljus i förra veckan är förresten den här streckaren om spelföretaget Blizzards historia. Finns att läsa här!

----------------------------------------------

Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap!

fredag 28 mars 2025

Fem läs- och lyssningstips (mars 2025)

 



#1

Vad ska man läsa för att bli klok på världen? EFN och Volante ger den här våren ett nytt bud: bokserien SIKT. Gillar ni de böcker och tänkare som jag skriver om här på bloggen så kommer ni ha mycket att hämta här! Finns att få tag i bokhandeln från och med 10 april!

 


#2

Under mars har jag varit i en djup Jim Collins-period. Jag har läst om böcker och upptäckt podcast-intervjuer. Kan särskilt tipsa om #110 av the Knowledge Project: "Relationships vs. Transaction".




#3

Robert Caros kortmemoarer "Working" är precis så bra som alla säger. En lärorik, inspirerande och otroligt välskriven bok. 



#4

Är det mycket nu? Funderar på att hoppa av något? Då är Annie Dukes "Quit" värd att återvända till. Kom ihåg: "Ångrar man aldrig ett nej tackar man ja för ofta".





#5

Och om ni mot förmodan skulle ha missat det - nu finns "Ta din tid" i pocket! Kostar mindre än en utelunch och gör sig perfekt i bokcirklar  (både på jobbet och med vänner)! Vill du prata om den med mig och andra läsare, anmäl dig gärna till det digitala lunchsamtalet den 7/5, 12-13 (anmäl dig här).



----------------------------------------------

Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 

tisdag 25 mars 2025

Den viktigaste sortens tur

 


Forskare är inte främmande för att prata om tur. Särskilt inte när de är framgångsrika. För åtminstone inom den svenska akademiska världen så är ödmjukhet en dygd. Det är bara bakom väldigt stängda dörrar som någon skulle få för sig att säga att de med säkerhet kommer få vissa anslag, tjänster, priser eller utmärkelser.

Men vilken typ av tur är det som spelar störst roll i livet? Är det verkligen de där besluten om resursfördelning som påverkar oss mest? Eller finns det annan tur som vi borde tänka mer på?

Själv har jag den senaste tiden funderat mycket kring så kallad ”vem-tur”. Det vill säga vilka människor som råkar korsa vår väg vid speciella tillfällen i livet. De som satte i gång mig på det här spåret var Jim Collins (som jag bloggade om förra veckan) och David Heacock (som nyligen intervjuades i Shane Parrishs podcast ”The Knowledge Project”).

Båda lyfter fram turen att tidigt i livet träffa en person som man vill dela livet med (och som vill dela sitt liv med dig!). Kan man tillsammans fatta ett beslut och stå fast vid detta så är det, för att tala med Heacock, ”a cheat code in life”. Självklart kräver detta att man kontinuerligt vårdar, utvecklar och prioriterar relationen. Men likväl. Det är mycket tur inblandat också.

Men vem-tur finns också på det professionella planet. Vissa personer skapar möjligheter för dig som du aldrig hade kunnat föreställa dig. Andra personer kan få dig att höja din ambitionsnivå eller inse att du är värdefull och kompetent på sätt som du inte själv förmår att se. Ibland kan någon knuffa dig i en riktning som sätter igång fantastiska kedjereaktioner.

Självklart kan det motsatta ske. Vissa människor har vem-otur. Fel person vid fel tillfälle som gör fel saker gentemot dig kan få extremt negativa konsekvenser.

Frågan om tur i livet kan såklart också lyftas till högre nivåer. Det genetiska lotteriet är en sak. Men också det historiska (när föds du?), det geografiska (var?) och i vilken familj (bland vilka?).  

Med en spelmetafor kan man se det som att vi alla tilldelas en unik hand med kort i livet. Styrkan i våra händer varierar något enormt. Men genom livet drar vi många nya kort och det står också i vår makt att slänga bort en del av de dåliga. Därtill kan vi välja vilka spel som vi väljer att spela och öva upp vår spelskicklighet. Kanske kan vi också hitta – eller konstruera – spel som lämpar sig särskilt väl för just vår unika hand? Och vi kan därtill hjälpa andra och se till att det finns gemensamma spel som är gynnsamma för många (även de som startar med en svag hand).

Så vilken roll spelar vem-turen i allt det här? Hur betydelsefulla är enstaka relationer för hur våra liv artar sig? Om detta kan vi förstås inte ha någon säker kunskap. Men för egen del tror jag den är svår att överskatta. Ja, för varje år som går blir jag bara mer och mer övertygad om relationernas kraft och betydelse. Om det är något område i livet man ska önska sig tur på så är det detta.


----------------------------------------------

Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap!

måndag 17 mars 2025

Ta din tid i pocket!

 


I dag släpps ”Ta din tid” i pocket! Den är klart mindre, men också aningen bättre. Boken finns att köpa billigt hos AdlibrisBokus och Bokaro (och på mitt kontor för dig som vill ha ett signerat ex eller två!).

Blir det någon release? Inte precis just nu. Men framåt maj blir det två öppna events.

5/5 "Vad är ett hållbart förhållningssätt till tid?" - ett samtal mellan mig och Bodil Jönsson. Tid: 15–16 Plats: Stadshallen i Lund, salen Amfi.

7/5 "Ta din tid i hektiska maj!" - ett digitalt lunchsamtal med mig för läsare av "Ta din tid". Anmäl dig här för att få en länk. Tid: 12–13

Känns maj långt borta? Ta och lyssna på senaste avsnittet av podden Hälsorevolutionen (#267) där jag var med och pratade tid! 


----------------------------------------------

Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap!

 



tisdag 11 mars 2025

Vad är att jobba 50/30/20?

 


Hur arbetar de människor som du ser upp till? Vad ägnar de sina dagar åt? Hur balanserar de sina olika roller? Vad är det med deras sätt att vara – eller det de får gjort och skapar – som gör att du ser upp till dem?

Den här typen av frågor ställde sig Jim Collins (f. 1958) i mitten på 1990-talet. Han var vid tidpunkten professor på Stanford med inriktning mot entreprenörskap. Under hela sin karriär hade han rört sig mellan akademi och näringsliv. Han hade arbetat för såväl McKinsey som Hewlett-Packard. Och han hade gett ut två böcker, varav den andra: Built to Last (1994), nått en stor publik och öppnat många dörrar.

Så vad skulle Collins göra? Vad ville han ägna sitt liv åt? Hur skulle han kunna göra störst skillnad?

När han tittade sig omkring på de akademiker han såg upp till följde dessa – medvetet eller omedvetet – grovt sett en speciell tidsprincip: 50/30/20. Hälften av sin tid lade de på kreativt arbete. De utforskade nya saker, följde sin nyfikenhet, gjorde saker som de inte fullt ut bemästrade. En knapp tredjedel av sin tid ägnade de åt undervisning. Här definierat som att de delade med sig av sådant de kunde till andra. Det kunde ske i klassrummet, men också på andra sätt. En femtedel av sin tid lade de sedan på allt det där som bara måste göras, vare sig de ville eller inte.

Men var hade Collins bäst förutsättningar att leva ett 50/30/20-liv? Var det självklart med en fortsatt akademisk karriär vid Stanford? Eller fanns det andra alternativ?

När han undervisade sina studenter kretsade mycket kring värdet av att våga vara sin egen och inte bara gå rakt in i en stor organisation. Vill man skapa något nytt här i världen kan existerande hierarkier och byråkratiska processer vara förlamande.

”Varför är inte du din egen då?” frågade en student. Det satte igång tankar hos Collins. Han landade i att det han helst skulle vilja vara var en självständig professor. År 1995 sade han upp sig och grundade ett ”management laboratory” i Boulder Colorado. Där fortsatte han att forska. Och undervisa gjorde han genom att ta konsultuppdrag, ge föredrag och skriva böcker. Däribland en av mina favoritböcker alla kategorier: Good to Great (som jag skrivit om i detta blogginlägg).

Genom tre decennier har han varit enormt inflytelserik. Tillsammans med de många forskare som han engagerat i sitt arbete har han producerat originell och användbar kunskap. Men han har också sett till att den cirkulerats och använts. Hade han kunnat göra det han gjort om han varit kvar vid Stanford? Eller hade omständigheter och krav gjort att han fått använda sin tid på andra sätt än 50/30/20?

Nu kan man förstås ställa sig kritisk till 50/30/20 som modell. Rimligen finns det många olika utmärkta sätt att inrätta sitt arbetsliv på. Likväl tror jag många akademiker kan lockas av tanken. Särskilt om de där 50 inte innehåller några krav på kortsiktig leverans utan på att verkligen lära sig nytt och få fram ny kunskap. 

Men hur många inom akademin har det så? Hur många av oss är ens i närheten? Och vad skulle krävas för att det skulle vara annorlunda? Borde fler göra som Jim Collins och kasta loss?


*



I förra veckan kom pocketversionen av "Ta din tid" från tryckeriet! Den 17 mars släpps den hos nätbokhandlarna och kort därefter finns den också i fysiska butiker. Vill ni hjälpa till att ge pocketen en flygande start? I sådana fall får ni hemskt gärna köpa och ge bort ett exemplar eller två. Algoritmerna gillar när många gör det samtidigt så nästa måndag (17/3) tänkte jag göra en liten påminnelsepuff här. Billigast är boken hos Bokus (89:-). Sprid gärna ordet så blir jag ännu gladare än på bilden ovan! 



----------------------------------------------

Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap!

 

tisdag 4 mars 2025

Min skrivprocess för ansökningar

 


Vad krävs för att skriva en riktigt bra ansökan? Denna fråga har jag – och många med mig – brottats med de senaste månaderna. Nu är de flesta av mina skott avlossade. Längre fram i år får vi se hur det har gått. Men i dag tänkte jag lägga fokus på skrivprocessen och de kritiska kollegiala läsningarnas roll i den. 

För mig började det den här gången i december 2024 då jag skrev ihop ett första utkast till den ansökan som jag i slutet på januari 2025 skulle skicka in till RJ. Omfånget på en sådan är max 9600 tecken, det vill säga ungefär lika långt som en understreckare. Detta är mycket utrymme i tidningsvärlden. Men mycket lite utrymme i forskarvärlden. Det gnäller att vara koncis och tidigt skapa intresse för sin idé. Samtidigt ska det hela vara väl underbyggt och hålla ihop intellektuellt. Det kluriga är att om man skruvar på ett ställe i texten, säg kring studiedesign, frågeställningar eller teori, så får det konsekvenser på andra ställen.

Medveten om detta var mitt första mål att bara få ihop en text. Jag visste av erfarenhet att den skulle ha många fel och brister. Men det är lönlöst att försöka åtgärda dem helt på egen hand. I stället skickade jag ut mitt utkast till 4–5 kollegor med sakkunskap om tidsperiod och ämne. Deras kommentarer hjälpte mig att skriva ihop en ny och tightare version. Denna skickades sedan till skickliga forskare som forskar om helt andra saker och tidsperioder. Detta är viktigt. För de flesta som kommer läsa ens ansökan är just sådana forskare. Efter denna omgång av kritik skrev jag igenom texten igen och lät ett par närstående kollegor som följt hela processen kika på den nya versionen. Därefter vidtog putsning och inskickning.

En viktig del av min process är som synes att jag samlar in feedback i olika omgångar och att revideringsarbetet därefter sker fokuserat. Genom att lyssna på många samtidigt kan man se mönster i kritiken. På vissa punkter går åsikter isär och det är då uppenbart att det handlar om tycke och smak. Men studsar alla på samma saker? Då vet man att det behöver åtgärdas! (Och jag är som många andra forskare lite tjurskallig så ibland krävs det en fjärde röst för att jag ska krypa till korset och verkligen lyssna på de goda råden…)

När jag sedan gick vidare med ansökan och byggde ut den till VR-format (vilket är ca 40 000 tecken) så följde jag samma process. Det vill säga grovt sett tre feedback-omgångar. Några läsare var de samma från RJ-processen medan andra var helt nya. För det är något speciellt att få fräscha ögon på en text. ”Man har bara en första läsning”, som Tobias Nielsén på Volante har lärt mig.

Hur känns det då att jobba så här med en ansökan? Ptja, jag ska inte sticka under stolen med att det är ansträngande. För även om jag på ett intellektuellt plan uppskattar kritik och vet att det gör mina texter bättre så tycker jag på ett känslomässigt plan att det är utmattande och jobbigt. Många gånger vill jag ge upp. Det har funnits nätter då jag sovit dåligt och tvivlen har gnagt.

Men ett av mina tre huvudmål för den här terminen har varit att skicka in genomarbetade ansökningar till stora forskningsfinansiärer. Då måste man förmå underordna sig processen. Det må ta emot. Men man får göra det ändå.

Ge upp har sin tid. Och en dag kanske det är dags att göra det. Men ett sådant beslut ska inte fattas när man befinner sig mitt i utförandet av en plan. Då gäller det att fullfölja och lita på processen. Sen får utfallet bli vad det blir. 


Vidare bloggläsning

"Ansökningsskrivandets roll i forskningsprocessen"

"Vad forskare kan lära sig av spelare"

"Resiliens"

----------------------------------------------

Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap!

 


fredag 28 februari 2025

Fem läs och lyssningstips (februari 2025)

 



#1 

Hur är livet som doktorand egentligen? Om detta handlade det senaste avsnittet av Curie Talks om. Många intressanta reflektioner och stundtals hettade det också till. Lyssna där poddar finns och hitta andra samtal i serien här




#2

Seth Godins bästa blogginlägg den här månaden var "Rainy Day Surfer". Det är kort, så läs det!



#3

Hur gick det till när den svenska välfärdsstaten byggdes upp? Var hade människorna som byggde ut den för erfarenheter? Och varför är omsen (momsens föregångare) en så central sak i det hela? Om detta och mycket annat kan man lära sig en hel del i Anders L. Johanssons biografi över Gunnar Sträng. Finns i pocket och fängslade mig!




#4

Ett poddavsnitt jag funderat mycket på under månaden som gått är Episod 339 av Deep Questions: "Let Brandon Cook". Det handlar om en ovanligt produktiv fantasyförfattare och det företag han byggt kring sin verksamhet. Och framförallt om vad han gör för att säkerställa att han själv ägnar sig åt den aktivitet som skapar mest värde. 



#5

Kan man förändra världen utan att vara i en formell maktposition? Det tror Keith Ferrazzi och jag tror han har rätt. Det här är en bok jag då och då återvänder till. Alltid inspirerande!


----------------------------------------------

Vill du läsa e-bloggboken "Konsten att spela forskarspelet"? Gå med i bloggens mejllista så skickar jag över den som pdf. Bara skriv till david.larsson_heidenblad@hist.lu.se så skickar jag över asap! 

tisdag 25 februari 2025

Kan historiker experimentera?

 


Historia är ingen experimentell vetenskap. Vi har inga laboratorier där vi kan isolera variabler, testa hypoteser eller göra a/b-tester. I stället använder vi oss av spår från det förgångna för att rekonstruera förlopp och tankesätt. Vi tolkar och ger perspektiv. Men förklaringar, förutsägelser och generaliseringar är vi som regel försiktiga med.

Samtidigt finns det ingenting som hindrar historiker från att experimentera. Vi är precis som alla andra människor historiska aktörer. Det vi gör får konsekvenser. Det står oss fritt att smida planer och arbeta strategiskt i akt och mening att förändra världen. Eller åtminstone prova oss fram för att se hur historisk förändring egentligen går till.

Själv har jag under det senaste decenniet ägnat mig åt ett antal sådana experiment. Det första och största rör det fält som på svenska kallas kunskapshistoria, på tyska Wissensgeschichte och på engelska history of knowledge. Tillsammans med kollegor har jag försökt bygga miljö, utveckla kurser, ge ut böcker, lansera perspektiv och stimulera till forskning. Det har varit otroligt lärorikt. Framför allt vad gäller värdet av att ha en ”bias for action”. Det vill säga att om man på allvar funderar över att göra något – sluta fundera! Bara gör det och se vad som händer. 

Detta förhållningssätt leder till en del avslag, misslyckanden och kritik. Men det leder också till att saker händer och att möjligheter skapas. Inte minst för andra. 

Parallellt med att vi arbetat på detta sätt i Lund har också många saker hänt ute i världen. I november 2023 hölls den första stora internationella konferensen inom fältet i Porto. Själv hade jag inte möjlighet att delta, men många goda kollegor var där. Och de tog med sig stafettpinnen hem. Nu i höst, den 8–10 oktober 2025, så anordnas därför den andra stora internationella konferensen här i Lund!

Keynotes för konferensen blir Robert Darnton och Susanne Schmidt. Därutöver planerar vi för ett plenarsamtal om publiceringspraktiker inom fältet samt – förstås – mängder av intressanta sessioner och presentationer. Det ska bli väldigt spännande att se vilka förslag som skickas in!

Är du intresserad av att delta? Eller känner du någon som borde ta chansen att komma till Lund? Då finns mer information här. Sprid och dela gärna!

Och stay tuned. Det kunskapshistoriska äventyret fortsätter. För även om historia är en tillbakablickande empirisk vetenskap så har historiker alla möjligheter i världen att experimentera! 


Vidare bloggläsning:

"Lärdomar från att vara med och bygga upp en forskningsmiljö"

"Vad forskare kan lära sig av Arnold Schwarzenegger"

"Från jag till vi"